De Belastingdienst heeft in de aangifteperiode voor de aangifte inkomstenbelasting 2016 tussen 1 maart en 1 mei ruim 8,7 miljoen aangiften binnen gekregen. “Dat aantal is vergelijkbaar met eerdere jaren”, aldus de fiscus. Zondag dienden nog ruim 288.000 belastingplichtigen hun aangifte in.
De aangifte wordt voor 99% online gedaan. 80% komt binnen via Mijn Belastingdienst, 15% via de aangiftesoftware van intermediairs. Van de aangifte-app wordt nog mondjesmaat gebruikgemaakt: 4% van de aangiften is op die manier ingediend. Daarnaast zijn er nog 66.509 papieren aangiftes ontvangen.
Van vier naar zes banen
De Belastingdienst zegt tevreden te zijn over het verloop van de aangifteperiode. Alleen op 1 maart raakte de website overbelast, waardoor mensen moesten wachten. “De uitbreiding van de systemen van een zogenaamde vierbaans- naar een zesbaanssnelweg heeft zijn vruchten afgeworpen.” De eerste dag van maart was met 312.527 aangiftes de drukste dag, gevolgd door afgelopen zondag. Vrijdag 31 maart was met 254.578 de op twee na drukste aangiftedag. Voor zo’n zes miljoen mensen was de aangifte volledig vooraf ingevuld
Minder telefonische vragen
Op 32 locaties biedt de Belastingdienst ondersteuning. Daarvan maakten 65.000 mensen gebruik. De afgelopen twee maanden pakten 850.000 mensen de telefoon om een vraag te stellen. Dat zijn er “aanzienlijk minder” dan voorgaande jaren. Twitter en Facebook leverden 5.500 berichten op, ongeveer evenveel als vorig jaar.
Inmiddels krijgen de eerste mensen die voor 1 april hun gegevens hebben aangeleverd, al voorlopige en definitieve aanslagen binnen. Deze groep krijgt voor 1 juli bericht. “Daarnaast spant de Belastingdienst zich in om ook iedereen die voor 1 mei aangifte heeft gedaan voor 1 juli te berichten.”