Zelfrijdende elektrische auto’s leveren de maatschappij zo veel baten op dat de overheid beste de helft van de aanschafprijs voor zijn rekening kan nemen. Dat betoogt KPMG, dat de voor- en nadelen van de zelfrijdende auto heeft geanalyseerd.
De accountantsorganisatie is uitgegaan van hert scenario dat over dertig jaar overal in ons land elektrische zelfbesturende auto’s rondrijden. Volledige invoering van de zelfrijdende elektrische auto levert de maatschappij en de overheid een bedrag op van € 175 miljard, heeft KPMG becijferd. “Om een volledige invoering van zelfrijdende elektrische auto’s ook te garanderen is de overheid met dit bedrag in staat om iedere burger tegemoet te komen met een subsidie van 54% van het voertuig, zonder dat dit te koste gaat van de overheidsfinanciën”, zegt Frits Klaver van de sustainability-tak van KPMG.
Meer dan 250 miljard besparing
Alleen nog elektrisch rijden zorgt voor een vermindering van de CO2-uitstoot met 632 miljoen ton. “Zo veel uitstoot staat gelijk aan € 60,8 miljard aan maatschappelijke kosten. Dit zijn kosten door klimaatverandering, zoals veranderingen in landbouwproductiviteit en verzuring van de oceanen.” Daarnaast gaan files afnemen door de zelfrijdende auto, schat KPMG in. “Files leveren veel maatschappelijke schade op. De directe kosten per dag bedragen ruim € 6 miljoen. Met de zelfrijdende auto wordt het fileleed aanzienlijk verzacht. Staat een Nederlander nu per jaar 41 uur vast, straks is dat nog 26 uur. Gemeten over een periode van dertig jaar levert dit een besparing op van € 16 miljard aan maatschappelijke kosten.”
Met zelfrijdende auto’s kan 90% van alle ongevallen worden voorkomen, denkt KPMG. Dat zou een verdere besparing van € 173 miljard én op jaarbasis vijfhonderd levens met zich meebrengen.
Minder accijnzen
Aan de andere kant loopt de overheid accijnzen mis doordat er geen fossiele brandstoffen meer worden gebruikt. Samen met de lagere inkomsten uit snelheidsboetes scheelt dat € 71 mld. “Daarnaast zullen er kosten ontstaan door banenverlies in bepaalde beroepsgroepen in de transportsector. Wij hebben berekend dat dit banenverlies de maatschappij de komende dertig jaar zo’n € 4 miljard kost.”
KPMG realiseert zich dat niet het volledige wagenpark in een keer zelfrijdend zal zijn. “Bedrijfsleven en overheid kunnen hierin echter een belangrijke stimulerende rol spelen, zeker als de overheid in staat wordt gesteld om hierbij een belangrijke financiële prikkel te geven.”