• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Home » ‘Overheid kan zelfrijdende auto voor de helft subsidiëren’

‘Overheid kan zelfrijdende auto voor de helft subsidiëren’

Nieuws

3 augustus 2017 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Zelfrijdende elektrische auto’s leveren de maatschappij zo veel baten op dat de overheid beste de helft van de aanschafprijs voor zijn rekening kan nemen. Dat betoogt KPMG, dat de voor- en nadelen van de zelfrijdende auto heeft geanalyseerd.

De accountantsorganisatie is uitgegaan van hert scenario dat over dertig jaar overal in ons land elektrische zelfbesturende auto’s rondrijden. Volledige invoering van de zelfrijdende elektrische auto levert de maatschappij en de overheid een bedrag op van € 175 miljard, heeft KPMG becijferd. “Om een volledige invoering van zelfrijdende elektrische auto’s ook te garanderen is de overheid met dit bedrag in staat om iedere burger tegemoet te komen met een subsidie van 54% van het voertuig, zonder dat dit te koste gaat van de overheidsfinanciën”, zegt Frits Klaver van de sustainability-tak van KPMG.

Meer dan 250 miljard besparing

Alleen nog elektrisch rijden zorgt voor een vermindering van de CO2-uitstoot met 632 miljoen ton. “Zo veel uitstoot staat gelijk aan € 60,8 miljard aan maatschappelijke kosten. Dit zijn kosten door klimaatverandering, zoals veranderingen in landbouwproductiviteit en verzuring van de oceanen.” Daarnaast gaan files afnemen door de zelfrijdende auto, schat KPMG in. “Files leveren veel maatschappelijke schade op. De directe kosten per dag bedragen ruim € 6 miljoen. Met de zelfrijdende auto wordt het fileleed aanzienlijk verzacht. Staat een Nederlander nu per jaar 41 uur vast, straks is dat nog 26 uur. Gemeten over een periode van dertig jaar levert dit een besparing op van € 16 miljard aan maatschappelijke kosten.”
Met zelfrijdende auto’s kan 90% van alle ongevallen worden voorkomen, denkt KPMG. Dat zou een verdere besparing van € 173 miljard én op jaarbasis vijfhonderd levens met zich meebrengen.

Minder accijnzen

Aan de andere kant loopt de overheid accijnzen mis doordat er geen fossiele brandstoffen meer worden gebruikt. Samen met de lagere inkomsten uit snelheidsboetes scheelt dat € 71 mld. “Daarnaast zullen er kosten ontstaan door banenverlies in bepaalde beroepsgroepen in de transportsector. Wij hebben berekend dat dit banenverlies de maatschappij de komende dertig jaar zo’n € 4 miljard kost.”

KPMG realiseert zich dat niet het volledige wagenpark in een keer zelfrijdend zal zijn. “Bedrijfsleven en overheid kunnen hierin echter een belangrijke stimulerende rol spelen, zeker als de overheid in staat wordt gesteld om hierbij een belangrijke financiële prikkel te geven.”

Categorie: Nieuws Tags: auto, KPMG

Tags: auto, KPMG

Gerelateerde artikelen

24 januari 2023

Tax partner Deloitte in verband gebracht met frauduleuze CumEx-transacties, ook KPMG onder vergrootglas

16 december 2022

Hof: rittenregistratie onvoldoende, terechte bijtelling algemeen directeur energiebedrijf

5 december 2022

Onbelaste reiskostenvergoeding voor werknemer met auto van de zaak?

7 november 2022

Rechter maakt gehakt van beoordeling rittenregistratie: bijtelling geschrapt

Docenten

Roger van de Berg
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Marja van den Oetelaar
Ruben Stam
Martijn Paping
Martijn Paping
Marco de Weerd
Alex Schrijver
Arnaud Booij
Herman van Kesteren
Kirsten Kievit
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Chanien Engelbertink
Joep Swinkels
Hans Tabak
Pieter Kok
Geert Witlox
Jaap Wisse
John Bult
Willem Veldhuizen
Almer de Beer
Almer de Beer
Ruben Stam
Ruben Stam
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Joost Severs
jan wietsma
Jan Wietsma
Hanneke Kroonenberg
Beishuizen
Kees Beishuizen
Martijn Bedaux
Redmar Wolf
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Heleen Elbert
Erik van Toledo
Patrick Wille
Bob van Leeuwen
Casper Mons
Bram de Nies
Bram de Nies
Debby Kettler
Debby Kettler
Bernard Schols
Albert Heeling
Wilbert Nieuwenhuizen

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken!
  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken
  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk
  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen