BTW-fraude met telecommunicatiediensten heeft de staatskas over het laatste kwartaal 2016 en het eerste kwartaal 2017 enkele miljoenen euro’s gekost. Dat antwoordt staatssecretaris Wiebes (Financiën) op een aantal vragen van de vaste Kamercommissie voor Financiën over de recent ingevoerde verleggingsregeling met het oog op de aanpak van btw-(carrousel)fraude met telecommunicatiediensten.
Het daadwerkelijke bedrag aan misgelopen belastinginkomsten kan nog een stuk hoger uitpakken: “Naast het verlies aan BTW dat tot nu toe bij het lopende onderzoek is geconstateerd kan het belang vele malen groter zijn in verband met nog niet gedetecteerde fraude of toekomstige fraudegevallen.” De fraude betreft vooral telecommunicatiediensten die buiten de EU worden ingekocht en via diverse ondernemersschakels in Nederland weer worden doorverkocht. “Mede vanwege de vluchtige handel, het ontbreken van listingsverplichtingen bij transacties met derde landen en het ontbreken van fysieke vervoersbewegingen zijn conventionele fraudebestrijdingsmiddelen niet afdoende gebleken.”
Belminuten
Begin juni deed de FIOD invallen in verband met BTW-fraude met de verkoop van belminuten. Wiebes legt uit: “De telecommunicatiedienst waarmee wordt gefraudeerd, betreft een dienst die onderdeel uitmaakt van het tot stand brengen van de verbinding waardoor de beller in staat is om gesprekken te voeren. Dit kan via traditionele telefonie of via Voice over Internet Protocol (VoIP).” De fraude doet zich voor bij de diensten die de verschillende dienstverleners aan elkaar verlenen om gesprekken mogelijk te maken, schrijft Wiebes. Voor gesprekken van en naar het buitenland moeten providers gebruik maken van zogenaamde transit-netwerken van andere dienstverleners. “De dienst die zou kunnen worden omschreven als het gebruik mogen maken van die netwerken wordt afgerekend in minuten. Hieruit komt de term handel in belminuten voort. De fraude bestaat uit de BTW die één of meerdere dienstverleners over deze dienstverlening wel in rekening brengen aan hun afnemer, maar vervolgens niet afdragen aan de fiscus.”
Geen informatiestroom
Het gaat om diensten buiten Europa: “Daar waar deze diensten tussen ondernemers in Europa plaatsvinden, worden deze diensten periodiek via de verplichte Opgaven Intracommunautaire Prestaties gemeld. Voor diensten vanuit en naar derde landen bestaat een dergelijke informatiestroom niet. Voor diensten geldt ook geen invoer- of uitvoerprocedure via de douane. Hierdoor zijn deze diensten niet te herleiden via de gebruikelijke informatiebronnen die kunnen worden geraadpleegd buiten de frauderende ondernemers om.”
Effect verleggingsregeling
VVD, D66 en SP wilden weten hoe effectief de verleggingsregeling nu eigenlijk is. “Een leverancier van goederen of diensten die BTW verlegt naar zijn afnemer berekent geen BTW en ontvangt voor zijn prestaties slechts de netto vergoeding. De afnemende ondernemer verantwoordt de aan hem verlegde BTW in zijn eigen aangifte en brengt die BTW op dezelfde aangifte in aftrek, uiteraard voor zover hij aftrekgerechtigd is. Er vindt daardoor geen daadwerkelijke betaling van BTW aan de leverancier plaats. Hierdoor is de leverancier niet meer in staat om wel BTW te factureren en te ontvangen maar deze vervolgens niet te voldoen aan de schatkist.”
De verleggingsregeling voor CO2-emissierechten heeft mede door de snelle invoer van de regeling geleid tot een beperkt BTW-verlies in vergelijking met andere lidstaten zonder verleggingsregeling, aldus Wiebes.