Hoe hoger de ‘familiefactor’ in een familiebedrijf, des te beter de resultaten. De ervaring en cultuur die een familie meebrengt in het familiebedrijf en de mate waarin ze invloed heeft op het reilen en zeilen hebben impact op de financiële resultaten. Dat blijkt uit onderzoek van masterstudenten verbonden aan de Universiteit van Amsterdam en Vrije Universiteit, ondersteund door EY.
De studenten onderzochten de invloed van de familiefactor in 38 bedrijven aan de hand van het F-PEC (Familie Power, Experience & Culture) model. Ze konden voor hun onderzoek gebruik maken van het uitgebreide familiebedrijvennetwerk van EY. Uit de test blijkt dat Nederlandse familiebedrijven met een hogere familiefactor een hogere solvabiliteit en nettowinstmarge hebben. Daarnaast maken bedrijven met een hoge familiefactor minder schulden en geven ze juist meer uit aan onderzoek en ontwikkeling. Verder valt de manier waarop familiebedrijven naar opvolging kijken op: voor een groot deel staat niet vast dat de volgende opvolger een familielid is.
Leiding en eigendom
Te verwachten is een verdere scheiding tussen leiding en eigendom van familiebedrijven. Dit ligt in lijn met onderzoek dat EY eerder uitvoerde naar externe managers in familiebedrijven. Marieke Kopinsky, senior adviseur van familiebedrijven bij EY Nederland herkent de resultaten van dit onderzoek: ‘Gevoelsmatig weten we wel dat families een belangrijk stempel op bedrijven drukken. Het is interessant om te zien dat er ook een wetenschappelijk verband met financiële resultaten is. Dit onderstreept de gerichtheid op de langere termijn die we altijd zien bij familiebedrijven’.