Waarschijnlijk komen de eerste uitnodigingen voor kerstborrels en nieuwjaarsrecepties alweer binnen. Voor accountants en fiscalisten zijn zulke bijeenkomsten uitgelezen momenten om te netwerken en potentiële klanten en eventuele samenwerkingspartners te ontmoeten. Maar #hoedanprecies ? Niet iedereen voelt zich even comfortabel bij al die verplichte nummers. AV geeft tips om er zakelijk voordeel uit te halen.
- Als je selectief moet zijn vanwege een groot aantal sociale gelegenheden, beperk je dan niet tot het jaarlijkse vaste rondje. En kies vooral niet uitsluitend borrels die aansluiten bij je eigen vakgebied. Die neiging hebben velen, omdat het vertrouwd is. Maar het levert meestal geen nieuwe business op. Zoek het juist eens in andere netwerken, een vereniging die je als klant hebt of een netwerk waar persoonlijke ontwikkeling centraal staat.
- Ga goed voorbereid naar de bijeenkomst. Dat begint met het nagaan van de dresscode. Verdiep je ook kort in de aard het mogelijke netwerk. Is de verwachting dat er veel IT-ers komen, of corporatiebestuurders? Zorg dan dat je wat over dit vakgebied weet.
- Met een collega samen gaan kan makkelijk zijn, zeker als je een nieuwkomer bent of geen ervaren netwerktijger. De verleiding is daarna groot om als een Siamese tweeling aan elkaar geklonken te blijven. Een don’t. Zoek mensen op die je niet kent. Vind je het eng om onbekenden te benaderen, zoek dan iemand op die een beetje op je lijkt en alleen staat. Die ander is blij dat je hem op zijn gemak stelt en dat maakt het voor beiden makkelijker. Introduceer die ander aan jouw contacten als zich de kans voordoet. Dat zal je reputatie als netwerker ten goede komen.
- Kom op tijd, dan heb je nog gelegenheid om de gastvrouw/-heer te ontmoeten en kort met haar of hem te spreken. Niet te lang, de uitnodigende partij heeft vast nog meer te doen en moet zich ook jegens anderen gastvrij opstellen. Zijn er al meer mensen, dan is de kans groter dat de gastheer je voorstelt aan iemand die de moeite waard is te leren kennen.
- Betreft het een aangeklede borrel met hapjes? Voorkom dat je met borden en glazen moet jongleren en houd je rechterhand vrij voor het schudden van handen. Zeker op een nieuwjaarsbijeenkomst, als er goede wensen worden uitgedeeld.
- Iemand Janneke noemen terwijl ze Hanneke heet, is een flater. Laat je gesprekspartner bij het voorstellen de naam nog eens herhalen, dan beklijft die gegarandeerd.
- Kom niet alleen halen, maar ook wat brengen. Maar wel subtiel. Vraag mensen niet recht op de man of vrouw af wat ze doen. Daarmee kom je niet in gesprek, maar de kans is groter dat de ander zich er met een kort antwoord vanaf maakt en dat het gesprek doodvalt. Probeer, bijvoorbeeld naar aanleiding van de nieuwjaarstoespraak, een neutrale kapstok te zoeken voor een praatje. Dit geeft anderen de gelegenheid om wat van zichzelf te laten zien en jou de kans om te zien of er zaken zijn waar jij een oplossing voor hebt of weet.
- Als je eenmaal met iemand in gesprek bent, praat dan niet alleen over jezelf en je eigen werk. Open deur, maar toch goed om je bewust van te zijn. Zeker als je enthousiast bent over je eigen bedrijf of werk. Sommige netwerkers zijn niet te stoppen als ze eenmaal op dreef zijn. Probeer vooral te luisteren. Die ander zoekt geen boekhouder, maar iemand die zijn dillema’s begrijpt en er een antwoord op heeft. Doe niet of jij alles weet, maar vraag je gesprekspartner ook hoe hij/zij iets zou aanpakken. Daarmee erken je diens expertise en ervaring, bied je een vertrouwd terrein en geef je oprechte aandacht.
- Is de ander zo’n over-enthousiasteling die zich als een octopus aan je vast zuigt, kies dan een nette manier om er vanaf te komen. Vraag bijvoorbeeld of hij nog wat wil drinken of ga zelf nog een glas halen. Op weg naar de bar kom je misschien iemand tegen die je aanklampt. Vergeet niet het beloofde glas af te leveren, bedank voor het gesprek en zeg dat je toegezegd hebt deze of gene nog even te spreken.
- Verveeld over de schouder van je gesprekspartner loeren naar iemand die je misschien meer voordeel kan opleveren of minder slaapverwekkend is, hoort niet. Blijf de ander aankijken. Als je het echt niet meer uithoudt, vraag die persoon dan om samen nog een rondje te maken. Dan lukt afschudden vast.
- Wees niet bezitterig als je eenmaal een prettige gesprekspartner of een veelbelovende prospect aan de haak hebt. Het is horkerig geen ruimte te geven aan een ander die zich wil aansluiten bij het gesprek. Onderbreek het gesprek, stel je voor en vat kort samen waar dat over ging, zodat de ander mee kan doen.
- Rechtstreeks vragen of iemand een klus voor je heeft, is een don’t. Netwerken gaat niet om sales, maar om het opbouwen van een relatie. In een later stadium kan er altijd nog een opdracht uit voortvloeien, maar laat dat niet (en zeker niet opdringerig) de bedoeling zijn.
- Kun je wat voor de ander betekenen, geef dan een goede tip. Heb je dat gedaan, vraag dan of de ander nog meer informatie nodig heeft. Zo ja, stuur die dan echt, anders maak je geen betrouwbare indruk. En kom je later nog iets tegen dat erbij past, een boektitel of krantenartikel bijvoorbeeld, schroom dan niet de dat er achteraan te sturen. als zakelijke vriendendienst een duurzame relatie in de kiem.
- Gedraag je onberispelijk; je bent het uithangbord van je bedrijf. Je wilt niet dat je later the talk of town worden omdat je een paar foute moppen hebt verteld, waarmee je misschien anderen schoffeert. Of dat je tipsy het centrum van de aandacht wordt.
- Check, voor deze periode weer aanbreekt, of je LinkedIn-profiel nog op orde is. Veel mensen kijken eerst online of ze het contact willen voortzetten. Kijk niet alleen je of staat van dienst en ervaring nog actueel zijn, maar beoordeel ook eens met je bril van een ander naar je profielfoto. Geen zonnebril op of zeezicht op de achtergrond, maar een zakelijk portret.