Fiscalisten klagen over de positie van grote uitgeverijen als Wolters Kluwer en Sdu, en vinden dat ze te veel moeten betalen voor informatie die vrij beschikbaar zou moeten zijn. Dat schrijft het FD.
Door de digitalisering brengen uitgeverijen brengen steeds meer informatie digitaal in plaats van in print. Die zou goedkoper geleverd kunnen worden, maar de uitgevers vragen dezelfde (hoge) prijs, klagen belastingadviesbedrijven.
Sigaar uit eigen doos
Fiscalisten vinden dat ze betalen voor een sigaar uit eigen doos. De specialisten van belastingadviesbureaus annoteren voor de uitgeverijen teksten in vakliteratuur en voorzien ze van commentaar. Die vakliteratuur wordt dan door diezelfde bureaus weer gekocht. ‘Daar zit de de grootste bron van frustratie,’ zegt Gerrit den Hartog (foto), taxpartner bij BDO en bestuurder van vakuitgave NLFiscaal in het FD. NLFiscaal is stichting zonder winstoogmerk die als uitgever van fiscale vakinformatie opereert. Het platform wil naar een betaalmodel waarbij geldt: hoe meer partijen gebruik maken van de dienstverlening, hoe goedkoper het product wordt.
Combinatie
BDO was de eerste partij die met NLFiscaal in zee ging. Later volgden andere kantoren als PwC, Meijburg en Deloitte, maar ook de Hoge Raad. De klanten gebruiken vooralsnog een combinatie van zowel NLFiscaal als Kluwer of Sdu. ‘Bij BDO gebruiken we alles door elkaar, een soort cherrypicking,’ zegt Den Hartog in het FD. Daarmee raakt hij een andere ergernis van fiscale kantoren: de pakketten van grote uitgeverijen zijn niet of nauwelijks zelf samen te stellen, en al helemaal niet tegen een lagere prijs. ‘Het is alles of niets,’ zegt Den Hartog. De stichting waar hij bestuurder is heeft een soort Spotify-achtgie opzet, met een makkelijk doorzoekbare databank en alle fiscale kernbronnen.
‘100 % dekking’
Kantoren als EY en Loyens & Loeff hebben geen abonnement, en de overheid evenmin. De reden: NLFiscaal heeft momenteel nog onvoldoende content om grote uitgeverijen te vervangen. Bram Brinkman, de oprichter van NLFiscaal, beweert dat het platform op gebied van nieuws en duiding een dekking van 100% biedt. Maar de kennisbank met informatie blijft hangen op 10-20% van wat de grote uitgeverijen bieden. Kluwer of Sdu aan de kant zetten is dus niet aan de orde.