Transport en Logistiek Nederland TLN komt in het geweer tegen het plan om met een deel van de opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtverkeer de staatskas te spekken. In het regeerakkoord beloofde het kabinet dat alle opbrengsten zouden terugvloeien naar de transportsector, maar inmiddels is duidelijk dat het kabinet de vrachtwagenheffing wil afromen.
De sector loopt zo mogelijk tot €55 miljoen mis. Donderdag 24 januari bespreekt de Tweede Kamer de invoering van de vrachtwagenheffing.
Accijnsinkomsten
In 2023 start in Nederland de kilometerheffing voor het vrachtverkeer. De overheid verwacht dat dit netto €250 tot €270 miljoen euro per jaar oplevert, na aftrek van invoeringskosten. Betaald door de eigenaren van vrachtauto’s die op de Nederlandse wegen rijden. Nu blijkt dat de overheid hiervan nu al 35 tot 55 miljoen euro wil gebruiken om de daling van de accijnsinkomsten te compenseren. Dat staat in het zogeheten ‘Beleidskader vrachtwagenheffing’. TLN vreest bovendien dat dit aandeel nog stijgt, in de toekomst. Met de inkomsten van de heffing wordt onder meer de motorrijtuigenbelasting verlaagd, waardoor de belasting meer zou verschuiven van bezit naar gebruik. Ook zou er geld beschikbaar gemaakt worden voor duurzame innovaties en voor initiatieven zoals de invoering van elektrische vrachtwagens.
Vergroening goederenvervoer
In het regeerakkoord is afgesproken dat de opbrengsten terugvloeien naar de transportsector om de kosten van een ambitieuze vergroening van het goederenvervoer te kunnen betalen. Dat gaat bijvoorbeeld om de toepassing zero emission-technologie, zoals batterij-elektrische of waterstof-elektrische vrachtauto’s met de bijbehorende laad- en tankvoorzieningen. Maar het gaat waar mogelijk ook om het toepassen van een duurzamere brandstof (low emission) die de CO2-uitstoot aanzienlijk verlaagt. En het gaat om investeringen voor het verbeteren van de efficiëntie in logistieke ketens. Zo kan het goederenvervoer de komende jaren in Nederland een koppositie innemen qua vergroening. Volgens Boeve dreigen transportbedrijven op te draaien voor zowel de heffing als de vergroening, stelt Boeve. ‘Dat ontwricht onze concurrentiepositie, is tegen de afspraken en dat kunnen wij niet uitleggen aan onze leden.’
Terugvloeien
‘Met een kilometerheffing voor alleen de vrachtauto’s los je de files niet op’, aldus directeur Jan Boeve van TLN. ‘Wij hebben in 2017 ingestemd met de kilometerheffing voor vrachtauto’s op voorwaarde dat de opbrengsten terugvloeien naar de sector voor de vergroeningsopgave. Het plan om de opbrengsten van de kilometerheffing voor vrachtauto’s voor een deel in de staatskas terecht te laten komen is niet alleen woordbreuk maar ook funest voor duurzaamheidsplannen van het goederenvervoer. Wanneer deze afspraak wordt teruggedraaid en de verduurzamingsgelden voor de sector worden afgeroomd, heeft dat rechtstreeks gevolgen voor het Klimaatakkoord. Zonder de opbrengsten van de kilometerheffing zal de Nederlandse transportsector als onderdeel van het internationale speelveld onmogelijk de voorgenomen transitie naar vergroening kunnen realiseren.’