• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Fiscus erkent verkeerd advies over saldoverklaring pas na tussenkomst ombudsman

Fiscus erkent verkeerd advies over saldoverklaring pas na tussenkomst ombudsman

Nieuws

31 januari 2019 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

De fiscus heeft zich weinig ruiterlijk getoond, toen een terechte klacht over de afhandeling van vragen door de Belastingtelefoon pas werd erkend na een klacht bij de Nationale Ombudsman. Een eerder excuus aan klager zou de bij Belastingdienst hebben gesierd, aldus de Ombudsman.

Een man heeft ruim 25 jaar geleden koopsompolissen afgesloten en betaald. Hij vergat destijds vergeten de premie af te trekken bij zijn belastingaangifte, terwijl dat wel mocht. Om dat alsnog te doen stuurt hij zijn aangiften over de betreffende jaren met zijn verzoek mee. De Belastingdienst wijst zijn verzoek af en geeft aan dat niet de aangifte, maar de definitieve aanslag als bewijsstuk telt. De man is het daar niet mee eens en klaagt er ook over dat een medewerker van de Belastingtelefoon hem (ten onrechte) heeft verteld dat een aangifte voldoende was. Hij heeft deze gesprekken ook opgenomen. De Nationale Ombudsman acht de klacht van de man ongegrond, maar is het wel met hem eens dat de Belastingtelefoon hem niet goed heeft geïnformeerd.

Kopie aangiften onvoldoende

Om in aanmerking te komen voor een saldoverklaring moet de man zijn verzuim voldoende aannemelijk maken. Daarvoor is het nodig dat hij inzicht geeft in zijn heffingssituatie ruim 25 jaar geleden. Alleen een kopie van de oude aangiften is daarvoor niet genoeg, vindt ook de de Nationale Ombudsman. Die vindt het onder deze omstandigheden redelijk dat de inspecteur ook een kopie van de definitieve aanslagen heeft gevraagd en bij gebrek daarvan geen saldoverklaring heeft afgegeven. De klacht hierover is ongegrond.

Twee keer fout

Anders luidt het oordeel over het advies van de Belastingtelefoon. Uit de geluidsopnamen blijkt duidelijk dat de man twee keer verkeerd is geïnformeerd over de bewijslast, ondanks het feit dat het belscript van de Belastingtelefoon en de website van de Belastingdienst het juiste antwoord geven. In de eigen klachtafhandeling heeft de Belastingdienst deze tekortkoming niet erkend. Daarmee is de Belastingdienst tekortgeschoten in de telefonische informatieverstrekking en in de juiste afhandeling van de klacht. De klacht hierover is gegrond wegens schending van het vereiste van goede informatieverstrekking respectievelijk het vereiste van professionaliteit.

Excuses

Pas tijdens het onderzoek van de ombudsman erkent de fiscus de onjuiste informatieverstrekking en is een kleine aanzet gegeven voor het maken van excuses. Dit had al bij de eerste klachtbehandeling moeten gebeuren. De tussenkomst van de ombudsman zou hiervoor niet nodig moeten zijn, aldus het instituut..

Categorie: Nieuws Tags: belastingtelefoon, klachtafhandeling, saldoverklaring

Tags: belastingtelefoon, klachtafhandeling, saldoverklaring

Gerelateerde artikelen

26 augustus 2024

Fiscaal dienstverleners hebben even geen prioriteit bij BelastingTelefoon

27 februari 2024

Dienstverlening BelastingTelefoon verbetert, maar wachttijden blijven lang

7 december 2022

Belastingtelefoon gooide half miljoen keer de hoorn op de haak

17 november 2022

Van Rij verklaart storing bij BelastingTelefoon en DouaneTelefoon

Docenten

Geert Witlox
Wilbert Nieuwenhuizen
Kees Beishuizen
Casper Mons
Alex Schrijver
Bram Lemmens
Heleen Elbert
Derwish Rosalia
Hans Tabak
Edwin de Witte
Audrey Brunings
Bob de Koning
Martijn Paping
Martijn Paping
Debby Kettler
Debby Kettler
Guney Bagislayici
Kirsten Kievit
Rohalt Janssens
Koert van Loon
Pieter Kok
Erik van Toledo
Ludo Mennes
Willem Veldhuizen
Daan van Antwerpen
Ron Mulder
John Bult
Martine Cranendonk
Bob van Leeuwen
Teunis van den Berg
Martin de Graaf
Jan Mooren
Winfred Merkus
Joep Swinkels
Martijn Bedaux
Arnaud Booij
Marja van den Oetelaar
Imke Bos
Kirsten Roskam
Jeroen Knol
Roger van de Berg
Joost Severs
Herman van Kesteren
Chanien Engelbertink
jan wietsma
Jan Wietsma
Ewoud de Ruiter
Almer de Beer
Almer de Beer
Barry Willemsen
Hanneke Kroonenberg
Saskia Jacobsen
Albert Heeling
Chris Dijkstra
Patrick Wille
Bernard Schols

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 13 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 10 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 7 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 6 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen