Ondernemers die via het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk hun btw-aangifte hebben gedaan, hebben die mogelijk per abuis niet verzonden. Dat meldt de Belastingdienst. In een aantal gevallen is niet voor de tweede keer ingelogd met DigiD.
Volgens de fiscus is via het nieuwe portaal in een aantal gevallen de btw-aangifte wel ingevuld, maar nog niet verzonden. De betrokken ondernemers hebben wel ingelogd bij Mijn Belastingdienst Zakelijk, maar zijn vergeten om na het invullen van de aangifte opnieuw in te loggen met DigiD om de aangifte te versturen.
Herstellen btw-aangifte mogelijk
De Belastingdienst heeft een brief gestuurd om de ondernemers te wijzen op de vergeten laatste stap. Ze kunnen controleren of de aangifte echt is verstuurd door in te loggen op het portaal en vervolgens onder tabblad ‘Omzetbelasting’ te kijken. Bij ‘Openstaande btw-aangiften’ kan de status worden geraadpleegd. “Staat bij de status ‘nog insturen’? Dan hebt u uw aangifte nog niet verstuurd. Staat er ‘nog ondertekenen’? Dan hebt u de aangifte niet ondertekend én ook niet verstuurd. Onderteken en verstuur uw aangifte alsnog: hiervoor logt u opnieuw in met DigiD”, legt de Belastingdienst uit in de brief.
Ondernemers moeten de aangifte uiterlijk 7 februari versturen. Wie gebruik heeft gemaakt van het oude ondernemersportaal, hoeft niet opnieuw aangifte te doen via het nieuwe portaal.