• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Capaciteitstekort inning bij Belastingdienst aangepakt

Capaciteitstekort inning bij Belastingdienst aangepakt

Nieuws

De Belastingdienst neemt maatregelen om het capaciteitstekort in de inning en invordering tegen te gaan. Daarmee wordt de afhandeling van bezwaarschriften versneld. Dat meldt staatssecretaris Idsinga (Fiscaliteit en Belastingdienst) in een brief aan de Tweede Kamer.

25 oktober 2024 door Fiscaal Vanmorgen

Het capaciteitstekort is onder andere ontstaan door de samenloop van extra werkzaamheden na de coronacrisis, de energiecrisis en werkzaamheden voor hersteloperaties. Om het tekort tegen te gaan worden er 300 fte extra ingezet voor de invordering, worden marktpartijen ingezet waar dat kan en worden 11.500 bezwaren zonder inhoudelijke beoordeling toegekend. 

Door het nemen van deze maatregelen kan de Belastingdienst de balans herstellen tussen het aantal bezwaren en de groep beschikbare medewerkers om dit werk te doen, schrijft de staatssecretaris. Zo kreeg – door de unieke samenloop van een aantal grote maatschappelijke gebeurtenissen zoals de coronacrisis – niet elke burger of ondernemer binnen de juiste termijn een reactie op een bezwaarschrift. De genomen maatregelen herstellen dit proces. Tijdens deze achterstand zijn geprioriteerde werkzaamheden steeds onverminderd uitgevoerd, bijvoorbeeld werkzaamheden voor de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT).

Meer mensen

De dienst zet maximaal in op het aantrekken van medewerkers in het inningsproces. Sinds 2023 is het aantal medewerkers met 300 fte toegenomen, zij kunnen na een interne opleiding aan de slag. Vanaf 1 juli 2024 zijn daardoor al 140 fte extra ingezet in het inningsproces. Daarnaast worden ook medewerkers van marktpartijen ingezet waar dat kan met afgebakende opdrachten. Dit gebeurt primair op de werkzaamheden binnen de afhandeling van de coronabetalingsregeling. De ingehuurde medewerkers staan onder leiding van medewerkers van de Belastingdienst. De effectiviteit van de samenwerking wordt geëvalueerd.

Tegelijkertijd blijft er sprake van een te krappe arbeidsmarkt. Ook in de toekomst kost het tijd om medewerkers op te leiden voor (specialistische) inningswerkzaamheden en blijft er een door- en uitstroom van medewerkers bij de Belastingdienst die zal moeten worden opgevangen.

Eenmalige acties

Om voor een goede herstart van het inningsproces te zorgen kondigt de Belastingdienst twee eenmalige maatregelen aan. De werkvoorraad met bezwaren tegen de invorderingskosten wordt teruggebracht door een groep bezwaren eenmalig te honoreren, zonder een inhoudelijke beoordeling. Het gaat hierbij om circa 11.500 bezwaarschriften waarvan circa 1.500 betrekking hebben op Toeslagen. Dit betekent dat invorderingskosten in deze gevallen worden teruggedraaid en eventuele proceskosten worden vergoed. Hiermee is een bedrag van € 3 tot 11 miljoen gemoeid. De oorspronkelijke vordering blijft bestaan en wordt geïnd.

Daarnaast wordt een tweede maatregel genomen rondom het verminderen van invorderingskosten en invorderingsrente. Beide zijn gerelateerd aan de hoogte van de te betalen aanslag. Als invorderingskosten en -rente in rekening zijn gebracht en in een latere fase wordt alsnog de hoogte van de aanslag verlaagd, dan dient de Belastingdienst deze in rekening gebrachte kosten evenredig aan te passen. Bij complexe gevallen is dit een arbeidsintensief proces. Om dit proces te versnellen wordt tijdelijk bij aanpassingen tot € 100 niet het juiste bedrag berekend, maar wordt het totale bedrag verrekend of terugbetaald.  

Met deze incidentele maatregelen weten betrokken burgers en ondernemers op korte termijn de uitkomst van hun bezwaarschrift en voorkomt de Belastingdienst ingebrekestellingen vanwege niet-tijdig beslissen.

Voortgangsbrief moties en toezeggingen Belastingdienst oktober 2024

Categorie: Nieuws Tags: Belastingdienst

Tags: Belastingdienst

Gerelateerde artikelen

16 juni 2025

Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten

4 juni 2025

Staatssecretaris reageert op kritisch rapport fiscaal dienstverleners

22 mei 2025

Belastingdienst in 2024: dienstverlening verbeterd, doelstellingen niet overal gehaald

19 mei 2025

Fiscus geeft ook organisaties nabestaandenmachtiging

Docenten

Erik van Toledo
Hans Tabak
Hanneke Kroonenberg
Willem Veldhuizen
Jeroen Knol
Debby Kettler
Debby Kettler
Saskia Jacobsen
Bram Lemmens
Marja van den Oetelaar
Edwin de Witte
Arnaud Booij
Martin de Graaf
Ludo Mennes
Casper Mons
Geert Witlox
Koert van Loon
Kirsten Kievit
Wilbert Nieuwenhuizen
Ron Mulder
Martijn Paping
Martijn Paping
Guney Bagislayici
Martine Cranendonk
Kirsten Roskam
Almer de Beer
Almer de Beer
Jan Mooren
Heleen Elbert
Barry Willemsen
Rohalt Janssens
Bernard Schols
Albert Heeling
Martijn Bedaux
Ewoud de Ruiter
Pieter Kok
Roger van de Berg
Joost Severs
Herman van Kesteren
jan wietsma
Jan Wietsma
Bob de Koning
Alex Schrijver
John Bult
Joep Swinkels
Patrick Wille
Kees Beishuizen
Imke Bos
Winfred Merkus
Chris Dijkstra
Teunis van den Berg
Bob van Leeuwen
Derwish Rosalia
Chanien Engelbertink

Blogs

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 20 weergaven

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 12 weergaven

  • Hof van Justitie: verplichte vermelding op factuur bij toepassing vereenvoudigde ABC-regeling 12 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 4 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen