Tijdens deze cursus bespreekt Casper Mons specifiek bij de gemeente voorkomende zaken, naast de algemene (administratieve) verplichtingen die de werkkostenregeling met zich meebrengt. Heb jij in de praktijk te maken met de werkkostenregeling, maar wil je graag het geheel overzien, dan krijg je daar in deze training de handvaten voor. Casper geeft antwoord op onderstaande vragen:
- Is de werkkostenregeling toe te passen op vergoedingen en verstrekkingen aan het college van Burgemeester en Wethouders, raadsleden of vrijwilligers?
- Hoe zit het met stagiaires en trainees?
- Zijn er mogelijkheden om kosten van (dienst) auto’s onder te brengen in de vrije ruimte?
- Hoe zit het verder met andere kosten betreffende mobiliteit? Openbaar vervoer, (elektrische) fietsen, parkeerkosten of een mobiliteitsbudget?
- Hoe zit het met gepensioneerde oud-collega’s waarvoor nog wel eens iets georganiseerd of gedaan wordt? Valt dat ook onder de werkkostenregeling?
- Wat zijn de bijzonderheden met horecabestedingen en trainingsbijeenkomsten waar ook gegeten wordt?
Daarnaast besteedt Casper ook aandacht aan de administratieve aspecten van de werkkostenregeling, zoals:
- Is er voldoende zicht op kosten die moeten worden beoordeeld vanuit de werkkostenregeling en wat zijn praktische handgrepen?
- Zit de kennis en kunde bij de juiste medewerkers?
- Worden er geen facturen of declaraties gemist zoals waardebonnen, cadeaus en geschenken, bezoeken van speciale gelegenheden of evenementen, lief en leed, etc.
- Wat zijn de risico’s als we niet “in control” zijn?
- Hoe wijzen we vergoedingen en verstrekkingen administratief toe aan de vrije ruimte en geldt dit voor alles?
- Hoe ga je om met het individueel keuzebudget?
Tot slot bespreekt Casper de mogelijkheden van hybride werken, zoals:
- Wat zijn de mogelijkheden onder de werkkostenregeling aangaande het thuiswerken?
- Hoe zit het met Arbo voorzieningen en een eventuele thuiswerkvergoeding?
- Wat mogen we daarnaast nog onbelast vergoeden en wat valt er onder de vrije ruimte?
Tijdens deze cursus worden voorbeelden gebruikt om de theorie te verduidelijken en andersom worden voorbeelden uit de praktijk getoetst aan de wet- en regelgeving.
12.00 uur Ontvangst met koffie, thee en broodjes
12.30 uur Programma
17.00 uur Einde programma
Tijdens het programma vinden een paar korte pauzes plaats.
- Financieel medewerkers
- HR-managers
- HR-medewerkers
- Medewerkers van gemeenten die zich bezighouden met fiscaliteit
- Salarisadministrateurs
Het inschrijfgeld bedraagt € 395,00 per persoon (excl. BTW).
Meld aan met 2 personen en jij en je collega ontvangen 10% korting op het inschrijfgeld. Hierbij zijn inbegrepen de kosten van digitaal documentatiemateriaal, koffie, thee en ontvangst met broodjes. Na ontvangst van je aanmelding sturen wij je een bevestiging, routebeschrijving en factuur.
Verhinderd?
Tot twee weken voor aanvang van onze programma’s kun je uitsluitend schriftelijk kosteloos annuleren. Bij annulering binnen twee weken voor aanvang ben je het volledige inschrijfgeld verschuldigd. Een vervanger mag kosteloos je plaats innemen.
De cursus is beoordeeld met een 9,0!
Wat vonden deelnemers het meest leerzaam:
‘Dat de WKR interessant is en niet alleen als ‘last’ gezien moet worden’
‘Eigenlijk alles was interessant’
‘Casper heeft de stof tot iets tastbaars gemaakt, erg goede docent’
4 uur
60 punten op aanvraag.
Mis je pe-punten voor jouw branche/beroepsvereniging? Neem dan contact met ons op.