De fiscale regels voor de (elektrische) fiets van de zaak moeten worden vereenvoudigd. Dat schrijft staatssecretaris Menno Snel van Financiën als antwoord op vragen van zijn partijgenoot in de Tweede Kamer Matthijs Sienot (D66). Snel laat momenteel uitzoeken op welke manier er vereenvoudigd kan worden. De uitwerking daarvan wordt meegenomen in het Belastingplan 2019, waarna de maatregel in 2020 in werking kan treden.
Werkgevers zien het nu vaak nog niet zitten om werknemers een leasefiets te geven vanwege eventuele naheffingen. Bovendien gaat de regeling gepaard met teveel administratieve rompslomp. Het nieuwe kabinet wil de fiets volgens Snel fiscaal aantrekkelijker maken omdat het beter is voor het milieu en om het aantal files te verminderen. ‘Daarom stimuleert dit kabinet op verschillende manieren het fietsgebruik. Een vereenvoudiging op fiscaal gebied kan daaraan bijdragen. De huidige regels voor het vaststellen van de waarde van het voordeel van het privégebruik van de fiets zijn ingewikkelder en gaan gepaard met grotere administratieve lasten dan de regels die gelden voor een terbeschikkinggestelde auto’, schrijft Snel. ‘Duidelijke en eenvoudig toepasbare regels om de waarde van het privévoordeel van een fiets van de zaak te bepalen kunnen naar mijn mening bijdragen aan het aantrekkelijker maken van een (lease)fiets van de zaak. Dit past in het in het regeerakkoord voorziene mobiliteitsbeleid waar de fiets als een goed alternatief voor de auto en het OV wordt gezien.’