• Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2020 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Fiscaal Vanmorgen

  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
Aanmelden fiscale nieuwsbrief
  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2020 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
Home » NOB uit stevige kritiek op Wet excessief lenen bij eigen vennootschap

NOB uit stevige kritiek op Wet excessief lenen bij eigen vennootschap

Nieuws

24 augustus 2020 door Fiscaal Vanmorgen

Het kabinet heeft kort voor het zomerreces de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap ingediend. De Nederlandse Orde van Belastingadviseurs schiet het wetsvoorstel zijn doel voorbij.

Uitstel

Door te lenen voor consumptieve doeleinden van de eigen vennootschap kunnen bedrijven langdurig uitstel van de aanmerkelijkbelangheffing realiseren. Het kabinet wil hieraan een einde maken met de Wet excessief lenen. De NOB onderkent dat ‘excessief lenen’ in de praktijk voorkomt, maar schiet het wetsvoorstel zijn doel voorbij, onder meer omdat:

  1. De maatregel creëert (welbewust) een heffing in situaties waarin van aanmerkelijkbelanginkomen, latent of te verwachten, geen sprake is.
  2. De maatregel creëert (welbewust) een meervoudige heffing in de inkomstenbelasting (box 2), onder andere doordat het excessieve deel van een lening als fictief regulier voordeel wordt belast, waarbij de mogelijkheid tot latere verrekening aan termijnen is gebonden, voor zover het negatieve fictief reguliere voordeel leidt tot een verlies uit aanmerkelijk belang. Deze temporele beperking kan ertoe leiden dat geen tijdige verrekening kan plaatsvinden en alsnog dubbele heffing zal ontstaan. De Orde adviseert om de regeling waarbij een ab-verlies kan worden omgezet in een zogenoemde credit in box 1, te versoepelen, zodat de dubbele heffing in box 2 alsnog wordt ondervangen.
  3. De maatregel legt ten aanzien van de groep van verbonden personen de heffing neer bij een andere belastingplichtige (namelijk de ab-houder) dan degene die de beschikking heeft gekregen over de middelen (de verbonden persoon annex geldlener).
  4. De maatregel leidt tot complexere belastingwetgeving met een systematische inbreuk op wetgeving/jurisprudentie en een toename van het aantal ficties, mede doordat beoogd is de ficties alleen voor box 2 te doen werken. Door deze maatregel zal de fiscale werkelijkheid verder afwijken van de civielrechtelijke kwalificatie, worden nieuwe, zelfstandige begrippen gecreëerd en moeten allerhande flankerende maatregelen worden ingevoerd. De toenemende complexiteit tast het sociaal-maatschappelijke draagvlak van belastingwetgeving en de band met de werkelijkheid aan.
  5. De maatregel leidt tot een toename van administratieve lasten voor zowel de belastingplichtige als ook en vooral voor de Belastingdienst. Dat komt door nieuwe cijfermatige beoordelingen die per definitie achteraf plaatsvinden, doorwerking van het handelen van de ene belastingplichtige naar andere belastingplichtigen, het over de jaren heen consequent en correct moeten monitoren van schuldbedragen en aanmerkelijkbelangposities, vereiste aanpassingen aan aangifteformulieren en doorwerking van latere correcties van schuldposities waardoor het grensbedrag alsnog wordt onder- respectievelijk overschreden en de daaruit volgende consequenties voor inmiddels al dan niet vaststaande belastingaanslagen over oudere jaren.
  6. Uit oogpunt van budgettaire opbrengst is er inmiddels geen belang meer om deze wetgeving in te voeren. De eenmalig verwachte hoge opbrengst wegens anticipatiegedrag heeft zich immers reeds in het voorbije jaar 2019 voorgedaan, mede door de verhoging van het aanmerkelijkbelangtarief per 1 januari 2020. De budgettaire noodzaak om dit wetsvoorstel nu (nog steeds) in te voeren, is daarmee volledig vervallen. Het niet invoeren van dit wetsvoorstel past ook in de herhaaldelijk door diverse staatssecretarissen van Financiën geuite mening dat de Belastingdienst dermate onder druk staat dat zij eigenlijk geen enkele verandering er nog bij kunnen hebben. De Orde stelt dan ook voor om dit wetsvoorstel in te trekken.
  7. De maatregel is onder andere disproportioneel vanwege de ‘one size fits all’-oplossing: niet alleen consumptieve leningen worden door de maatregel getroffen, maar ook – en naar de mening van de Orde ten onrechte – zakelijke leningen. De Orde mist een daarmee corresponderende tegenbewijsmogelijkheid om de zakelijkheid van een lening tussen de vennootschap en de aanmerkelijkbelanghouder aan te tonen. Uiteraard snapt de Orde het spanningsveld met de potentieel lastige positie van de Belastingdienst om de zakelijkheid van een lening te betwisten, maar daaraan doet niet af dat, als een lening zakelijk is (een onafhankelijke derde zou onder dezelfde omstandigheden en voorwaarden dezelfde lening ter grootte van hetzelfde bedrag aangaan), die lening naar de mening van de Orde buiten het toepassingsbereik van de maatregel zou moeten vallen.
  8. De maatregel behelst effectief onbeperkte materieel terugwerkende kracht door het ontbreken van eerbiedigende werking voor bestaande situaties. Een oplossing hiervoor kan zijn om het maximumbedrag van 500.000 euro te verhogen met de stand van de schulden op het moment van aankondiging van de onderhavige maatregel op 18 september 2018, 15:15 uur.
  9. De maatregel creëert diverse onduidelijkheden in buitenlandsituaties.

Andere maatregelen beter

NOB: ‘Als terugdringing van de uitvoeringslasten door de Belastingdienst de voornaamste reden is voor de maatregel (en daar lijkt het gezien de zeer beperkte structurele opbrengst wel op), kunnen ook maatregelen ter bepaling van de zakelijkheid en de documentatie van een lening afdoende zijn. Dit kan eventueel in combinatie met aanpassingen in de bewijslastverdeling, waarbij zelfs een differentiatie kan worden aangebracht aan de hand van de omvang van de lening (bij meer dan 500.000 euro ligt de bewijslast bij de belastingplichtige).’

Bron: NOB.

_____________________________________________________________________

Interessant voor jou! Cursus Excessief lenen bij de eigen BV op 29 september of 24 november in Bunnik | 4 PE | Drs. Jeroen Knol.

excessief lenen

Categorie: Nieuws Tags: nob, aanmerkelijk belang, wetsvoorstel

Tags: nob, aanmerkelijk belang, wetsvoorstel

Gerelateerde artikelen

15 februari 2021

NOB bezorgd over uitlegbaarheid nieuwe pensioencontract

12 februari 2021

Veel belastingwetenschappers in dienst van de Zuidas

29 januari 2021

Hoge Raad ziet geen mogelijkheden om scheldende belastinggemachtigde te weren

6 januari 2021

Beboete hoogleraar belastingrecht weg bij Mazars

Docenten

Arnaud Booij
Marco de Weerd
Bram de Nies
Bram de Nies
Joost Severs
Jaap Wisse
Ruben Stam
Marja van den Oetelaar
Arthur Hofman
Redmar Wolf
Chanien Engelbertinck
Albert Heeling
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Wilbert Nieuwenhuizen
Herman van Kesteren
Almer de Beer
Almer de Beer
Pieter Tielemans
Heleen Elbert
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Gerwin Volkerink
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Pieter Kok
Ronald Bergenhenegouwen
Ronald Bergenhenegouwen
Mirjam Koenes
Mirjam Koenes
Patrick Vettenburg
Roger van de Berg
Martijn Bedaux
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Bernard Schols
jan wietsma
Jan Wietsma
Ruben Stam
Ruben Stam
Casper Mons
Ron Mulder
Patrick Wille
Joep Swinkels

Blogs

  • Wat betekent het nieuwe huwelijksvermogensrecht voor de ondernemer?
  • DGA-cliënt toe aan bedrijfsopvolging? Doe eerst de vijf basischecks!
  • BTW en verhuur vakantiehuisje. Reisbureauregeling complexer door Europese jurisprudentie
  • Pieter Tielemans: Toegevoegde waarde? De laatste BTW-aangifte…

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2020 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen