Autorijden is in Nederland vooral door de zeer hoge belastingen een dure grap. Dat stelt Leaseplan na onderzoek in 24 Europese landen. Op het gebied van dieselauto’s is ons land de grootste belastingheffer: 31% van de kosten gaat naar de fiscus.
Daarmee zijn Nederlandse dieselrijders het duurste uit, met gemiddelde maandlasten van € 695. Dat is bijna twee keer zo duur als in Hongarije (€ 369) en nog altijd 60% meer dan in het Verenigd Koninkrijk (€ 435). Bij de benzineauto’s moet Nederland Noorwegen laten voorgaan als EU-lidstaat met de hoogste belastingen. Daar is een benzineauto rijden met € 704 het duurst; Hongaren zijn slechts € 364 kwijt. Nederlanders betalen gemiddeld 28% van de autokosten aan belastingen; gemiddeld in de EU is dat 20%.
Brandstof relatief goedkoop
Dieselrijders kunnen zich troosten met de gedachte dat de brandstofkosten in Nederland lager zijn dan in de meeste andere landen. Met gemiddeld maandelijks € 61 hoort ons land qua tankkosten bij de zes goedkoopste landen. Het brandstoftarief voor benzine is daarentegen met € 107 per maand iets bovengemiddeld. Vanwege de hogere aanschafkosten (BPM) scoort Nederland slecht op afschrijvingskosten: die zijn in slechts drie landen hoger. Oost-Europese landen zijn juist vanwege de lage aanschafkosten de goedkoopste landen voor autobezitters.
Lichtpuntje: de kosten van reparatie, onderhoud en verzekering bedragen maar 6% van de totale kosten. Daarmee is Nederland op dat gebied samen met België en Ierland het goedkoopst.
Van bezit naar gebruik
Volgens Leaseplan maken de hoge belastingen het moeilijk om het aantal autokilometers terug te dringen: “Een automobilist wordt nu niet gestimuleerd om minder kilometers te maken, want op 87% van de kosten heeft een automobilist nu zelf geen invloed”. Een verschuiving van belastingen van bezit naar gebruik zou volgens de leasemaatschappij een oplossing kunnen zijn.
Voor het onderzoek is gekeken naar auto’s uit de compacte klasse en de compacte middenklasse.