• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen

Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen

Blogs, Nieuws

9 december 2021 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Toen ik jaren geleden begon als jonge btw-adviseur in de internationale praktijk, hadden we in gesprekken met buitenlandse cliënten een aantal argumenten waarom deze cliënten toch echt hun goederenstroom via Nederland moesten laten lopen. Eén van die argumenten was de zogenaamde “verleggingsregeling bij invoer”, ook wel bekend als de “artikel 23-vergunning”.

Invoer
Hoe zat dat ook weer? Als goederen worden ingevoerd in het vrije verkeer van de Europese Unie, moet voor deze goederen een aangifte ten invoer worden gedaan. Op dat moment moet de importeur invoerrechten en invoer-btw betalen. De invoerrechten zijn kostprijsverhogend, maar de invoer-btw kan door de importeur in het algemeen als voorbelasting in aftrek worden gebracht in zijn periodieke btw-aangifte. Omdat er nogal wat tijd kan zitten tussen het moment van betalen van de invoer-btw en het weer terugvragen in de btw-aangifte, heeft de importeur een financieringsnadeel. Stel: goederen worden geïmporteerd op 2 januari 2022 en de importeur doet kwartaalaangifte, dan kan pas in april de invoer-btw in de aangifte worden afgetrokken.

Verleggingsregeling bij invoer
Omdat financieringsnadeel teniet te doen, kende Nederland al bij de invoering van de Wet op de omzetbelasting 1968 de mogelijkheid om de heffing van invoer-btw te verleggen naar de periodieke aangifte. Dat houdt in dat de importeur niet meer op het moment van de invoeraangifte de btw moet betalen, maar dat in de btw-aangifte wordt aangegeven hoeveel invoer-btw verschuldigd is (te betalen). De verschuldigde invoer-btw kan in dezelfde btw-aangifte als voorbelasting in aftrek worden gebracht, dus per saldo betaalt de importeur geen invoer-btw meer. Als er voor miljoenen geïmporteerd wordt, kan dat een flink cashflow- en rentevoordeel opleveren.

Vergunning
Om gebruik te mogen maken van de verleggingsregeling bij invoer, moet de importeur (behoudens een aantal aangewezen gevallen) een vergunning aanvragen bij de Belastingdienst: de al eerder genoemde “artikel 23-vergunning. Ook ondernemers die goederen importeren in Nederland maar niet in Nederland zijn gevestigd (en ook geen vaste inrichting hebben), kunnen gebruik maken van de verleggingsregeling bij invoer. Echter, hiervoor geldt als aanvullende voorwaarde dat de niet-in-Nederland-gevestigde importeur een fiscaal vertegenwoordiger aanstelt.

Nederland was uniek
Jarenlang was Nederland uniek met deze verleggingsregeling bij invoer en was dit een belangrijk argument voor (buitenlandse) importeurs om de goederenstroom via Nederland te laten lopen, maar intussen hebben ook de ons omringende landen vergelijkbare regelingen geïmplementeerd. In België kan iedere ondernemer een vergunning aanvragen om de verleggingsregeling te mogen toepassen. Buitenlandse ondernemers hebben daarvoor geen fiscaal vertegenwoordiger nodig. Onlangs werd bekend dat Frankrijk nog een stapje verder gaat: verleggen van de invoer-btw wordt zelfs verplicht voor alle ondernemers!

Nederland minder aantrekkelijk als “gateway to Europe”
Aangezien Nederland voor buitenlandse ondernemers die gebruik willen maken van de verleggingsregeling bij invoer nog steeds de voorwaarde stelt van fiscale vertegenwoordiging (met de daaraan onvermijdelijk verbonden kosten), zien we dat veel buitenlandse ondernemers hun goederenstroom verleggen naar België en Frankrijk. Zeevracht komt nu via Antwerpen of Le Havre de Europese Unie binnen, want daar kan op eenvoudiger wijze gebruik worden gemaakt van de verleggingsregeling bij invoer.  Naast een effect op de fiscale praktijk heeft dit met name gevolgen   voor de Nederlandse economie in brede zin, zoals voor het havenbedrijf en logistieke dienstverleners.

Afsluiting
Toen Nederland de verleggingsregeling implementeerde, zullen er redenen geweest zijn om voor buitenlandse ondernemers een fiscaal vertegenwoordiger verplicht te stellen. Als er iets fout ging, kon de Belastingdienst bij de fiscaal vertegenwoordiger aankloppen om btw-schulden te innen. In de huidige (grotendeels gedigitaliseerde) wereld, lijkt die noodzaak veel minder noodzakelijk. Met verschillende landen zijn afspraken gemaakt over wederzijdse bijstand en digitaal wordt heel veel informatie uitgewisseld.

Waar Nederland ooit trendsetter was met de verleggingsregeling bij invoer, staan we nu al jaren stil. Laten we dan tenminste trendvolger worden en de verleggingsregeling bij invoer vereenvoudigen, door de voorwaarde voor fiscale vertegenwoordiging voor buitenlandse ondernemers te schrappen en ze direct toegang te verlenen voor de btw verlegging bij invoer op grond van artikel 23 van de Wet op de omzetbelasting.

Marco de Weerd, adviseur omzetbelasting, Moore MTH

Categorie: Blogs, Nieuws Tags: BTW

Tags: BTW

Gerelateerde artikelen

27 mei 2025

Huisarts als uitzender: proefproject dreigt te stranden op btw-plicht

26 mei 2025

Btw-tarief op cultuur, sport en media blijft 9%

22 mei 2025

Btw-gat in Nederland groter dan gedacht

28 april 2025

Fiscus: platformfictie niet van toepassing bij levering aan dropshipper

Docenten

Teunis van den Berg
Martijn Bedaux
Derwish Rosalia
Heleen Elbert
Jeroen Knol
Kirsten Kievit
Alex Schrijver
Kees Beishuizen
Edwin de Witte
Roger van de Berg
Joep Swinkels
Martine Cranendonk
Bram Lemmens
Bernard Schols
Saskia Jacobsen
Patrick Wille
Guney Bagislayici
Hanneke Kroonenberg
Ron Mulder
Willem Veldhuizen
Debby Kettler
Debby Kettler
jan wietsma
Jan Wietsma
Bob van Leeuwen
Imke Bos
Arnaud Booij
Ludo Mennes
Herman van Kesteren
Erik van Toledo
Marja van den Oetelaar
Barry Willemsen
Chris Dijkstra
Albert Heeling
Jan Mooren
Martijn Paping
Martijn Paping
Pieter Kok
Hans Tabak
Geert Witlox
Joost Severs
Casper Mons
Winfred Merkus
Chanien Engelbertink
Rohalt Janssens
Martin de Graaf
Wilbert Nieuwenhuizen
Ewoud de Ruiter
Kirsten Roskam
Bob de Koning
Koert van Loon
John Bult
Almer de Beer
Almer de Beer

Blogs

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 35 weergaven

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 7 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 6 weergaven

  • Hof van Justitie: verplichte vermelding op factuur bij toepassing vereenvoudigde ABC-regeling 4 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen