De Belastingdienst waarschuwt voor valse telefoontjes over aanmaningen. De bellers doen zich voor als deurwaarder bij de Belastingdienst. Daarbij geven ze aan dat rekeningen, ondanks aanmaningen niet zijn betaald en vragen om direct telefonisch geld over te maken.
Volgens de Belastingdienst worden er geregeld valse telefoontjes gepleegd en ook valse e-mails en valse brieven verstuurd. Er zijn zelfs valse apps gevonden en er worden valse WhatsApp-berichten gestuurd. De afzender lijkt de Belastingdienst, maar is dat niet.
Fraudeurs willen snel actie
Fraudeurs die contact leggen willen vaak geld hebben, en wel zo snel mogelijk. Vaak gaat het over een zogenaamde betalingsachterstand bij de Belastingdienst. Fraudeurs dreigen vaak met extra kosten als er niet snel wordt betaald.
Ga niet in op het verzoek
De Belastingdienst vraagt dringend om niet in te gaan op dergelijke verzoeken. Deze fraudeurs werken niet bij de Belastingdienst. De belastingdienst geeft aan dat betalingen aan de Belastingdienst alleen via bankrekeningen verloopt die op de correspondentie wordt vermeldt. Als medewerkers van de Belastingdienst bellen, zullen deze altijd verwijzen naar een eerder contact of bericht. Bovendien zullen deze u niet op dergelijke manier onder druk zetten en altijd minimaal twee weken de tijd geven om te betalen.
Wat te doen bij twijfel
Controleer bij twijfel voor de betaling altijd of de afzender echt de Belastingdienst is. De belastingdienst heeft een lijst met rekeningnummers gepubliceerd die u hierop kunt naslaan. Ook kunt u er lezen hoe u valse berichten kunt melden en wat u nog meer kunt doen.
Belastingdienst: Valse mails, brieven, telefoontjes, apps, whatsApp-berichten