Voorlopig lijkt er nog geen einde te komen aan de jarenlange discussie over rekeningrijden, aldus de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). Als het aan de politiek ligt, zijn zakelijke rijders straks duurder uit. Volgens VZR blijkt dat uit de doorberekening die het Centraal Planbureau maakte van de partijprogramma’s.
VZR vindt vooral op het gebied van uitvoering en privacy de bezwaren te groot. Het voorstel om, via fiscale maatregelen te sturen in tijd en plaats om zo de drukte op de wegen tegen te gaan is volgens VZR geen oplossing.
Betalen naar gebruik
Het bijtellingspercentage is momenteel bedoeld om belasting te heffen op het privégebruik van een door de werkgever ter beschikking gestelde auto. Ongeacht of iemand veel of weinig privékilometers rijdt. Volgens VZR ligt daar de weg naar de oplossing. De vereniging stelt een proefproject voor, genaamd ‘Bijtelling betalen naar gebruik’. Berijders betalen daarbij bijtelling aan de hand van de daadwerkelijk gereden privékilometers, gemeten door een door de belastingdienst goedgekeurd ritregistratiesysteem.
Doeltreffend en eerlijk
Volgens VZR is het belangrijk om de zakelijke rijder bij dit traject te betrekken om draagvlak te creëren en om gezamenlijk tot een werkbare oplossing te komen. Het proefproject zou volgens de vereniging ‘simpel, maar doeltreffend en eerlijk’ zijn.