Bovag wil dat het volgende kabinet de fiscale bijtelling voor een door de werkgever beschikbaar gestelde fiets afschaft. “Het fenomeen fietslease is in opkomst en steeds meer werkgevers en werknemers willen hun bijdrage leveren aan de bestrijding van file- en parkeerproblemen, maar worden ontmoedigd door grote fiscale onduidelijkheid.”
Een fiets leasen is een van de weinige mogelijkheden om een tweewieler te verstrekken aan werknemers, nu de bedrijfsfietsenregeling is afgeschaft. Maar daar wordt niet veel gebruik van gemaakt. “Vooral grote bedrijven blijken terughoudend, omdat er grote onduidelijkheid heerst – ook bij belastinginspecteurs – over hoe de tweewieler fiscaal te waarderen. In tegenstelling tot het privégebruik van een leaseauto bestaat er voor een fiets van de zaak geen forfaitregeling met een vast percentage van de catalogusprijs.”
In plaats daarvan moet moet worden bijgehouden hoeveel kilometers er privé worden gefietst, vermenigvuldigd met een kilometerprijs. “Controle op het aantal privékilometers is echter onmogelijk en het bijhouden van een kilometerregistratie ondoenlijk, evenals het bepalen van de waarde in het economische verkeer.”
Onwerkbare barrières
Het stimuleren van fietsen naar het werk komt nog niet van de grond, constateert de branchevereniging van mobiliteitsbedrijven. Afschaffing van de bijtelling kan helpen: “Dat werkgevers een tweewieler beschikbaar stellen, moet in alle opzichten worden toegejuicht en mag niet gehinderd worden door onwerkbare fiscale barrières.”
Begin dit jaar pleitte Bovag al voor de herinvoering van de bedrijfsfietsenregeling.