• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Home » Effect fiscale maatregelen vaak lastig in te schatten

Effect fiscale maatregelen vaak lastig in te schatten

Nieuws

8 januari 2018 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Reacties van burgers op nieuwe belastingmaatregelen variëren van voorspelbaar tot zeer onverwacht, constateren enkele betrokkenen in het FD. De rode draad is dat fiscaal gunstige maatregelen vrijwel altijd duurder uitpakken dan voorspeld. ‘Het gaat dan bijvoorbeeld om nieuwe maatregelen die een relatief kleine groep mensen raken, waardoor de kans op inschattingsfouten groter is’, zegt hoogleraar belastingen Koen Caminada. ‘Het CPB doet uitstekend werk door vooraf door te rekenen wat de kosten of opbrengsten zijn, maar soms zit er zoveel politieke druk achter een maatregel, dat de CPB-doorrekening minder belangrijk wordt. En ja, dan kunnen maatregelen aan hun succes ten onder gaan. Kijk naar de subsidie op zonnepanelen, of op schone auto’s.’

Nattevingerwerk

Vooral als het gaat om belastingvoordelen die gewenst gedrag moeten stimuleren is de inschatting van de kosten en de effecten nogal nattevingerwerk. Van zes op de tien fiscale aftrekposten, vrijstellingen en kortingen is onbekend wat ze kosten en wat het effect is. Dat bleek uit een inventarisatie begin vorig jaar van de Algemene Rekenkamer die fiscale regelingen ter waarde van een kleine 100 miljard euro onder de loep nam.

CPB

Volgens Egbert Jongen van het Centraal Planbureau voorspellen de CPB-modellen op het gebied van inkomstenbelasting en toeslagen doorgaans goed hoe een belastingmaatregel budgettair uitpakt. Het CPB maakt gebruik van een simulatiemodel met daarin gegevens van een grote groep echte huishoudens. De voorspelde gedragsreacties zijn gebaseerd op reacties op belangrijke beleidswijzigingen in het verleden. ‘Maar sommige gedragseffecten zijn moeilijk te voorspellen,’ zegt Jongen. ‘Bij inkomstenbelasting en toeslagen, bijvoorbeeld, zou je verwachten dat personen zich ‘ophopen’ vlak voor een grens waar het belastingtarief stijgt of de toeslag vervalt. Maar die ophopingen zien we niet echt. Blijkbaar zijn mensen zich niet altijd bewust van hoeveel zij netto overhouden van een bruto-inkomensstijging, of kunnen zij hun inkomen niet heel precies kiezen. Wie gaat een loonsverhoging weigeren omdat dat fiscaal niet zo gunstig is?’

Voorspelbaarheid

De effecten van wijzigingen in de inkomstenbelasting zijn vrij goed te voorspellen omdat er veel actuele en historische gegevens zijn. Netto 1% minder overhouden van het brutoloon betekent gemiddeld 0,3% minderarbeidsaanbod. Als van elke verdiende euro 1% meer overblijft, gaat het aanbod met 0,3% omhoog. De elasticiteit is voorspelbaar en werkt beide kanten op.

Maar de gedragseconomie leert dat mensen niet altijd rationeel reageren. Het lastige is dat de belastingplichtige de ene keer heel rationeel reageert en de andere keer juist niet. Toen het aanmerkelijkbelangtarief in box 2 voor directeur-grootaandeelhouders op het hoogtepunt van de crisis tijdelijk met 3% werd verlaagd, haalden dga’s massaal dividend naar voren. Die sterke reactie stond niet in verhouding tot het beperkte financiële voordeel. Vermoedelijk wezen de financieel adviseurs al hun klanten op dit tijdelijke voordeel.

‘Er is weinig goed onderzoek naar hoe belastingplichtigen precies reageren,’ zegt Aart Gerritsen, die recentelijk een artikel over de materie schreef. Gemiddeld zijn de reacties nog redelijk goed te voorspellen, maar per groep is dat veel moeilijker. Dat is vooral een probleem bij belastingen waarmee de politiek gedrag probeert te sturen. ‘Zelfs als de totale kosten of opbrengsten goed zijn voorspeld, weet je nog niet wat je precies bereikt met een belastingmaatregel. Leidt de invoering van een suikertax tot minder suikerinname bij mensen met obesitas, of reageren alleen de mensen die toch al minder suiker eten? En dat zijn niet de mensen die je wilt stimuleren.’

Categorie: Nieuws Tags: belastingbeleid, belstingplan 2018, CPB

Tags: belastingbeleid, belstingplan 2018, CPB

Gerelateerde artikelen

4 maart 2022

CPB: geen overheidssteun meer als corona terugkomt

28 september 2021

Coronasteunpakket redde banen maar verstoorde bedrijvendynamiek

26 mei 2021

CPB pleit voor herstelbeleid voor levensvatbare bedrijven met hoge schulden

20 oktober 2020

CPB: Sterkere focus BIK op kleinere bedrijven zou meer effect hebben

Docenten

John Bult
Redmar Wolf
Bram de Nies
Bram de Nies
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Hanneke Kroonenberg
Beishuizen
Kees Beishuizen
Martijn Bedaux
Patrick Wille
Willem Veldhuizen
Almer de Beer
Almer de Beer
Roger van de Berg
Ruben Stam
Ruben Stam
Marco de Weerd
Erik van Toledo
Herman van Kesteren
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Bernard Schols
Heleen Elbert
Chanien Engelbertink
Joost Severs
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Casper Mons
Arnaud Booij
Alex Schrijver
jan wietsma
Jan Wietsma
Hans Tabak
Jaap Wisse
Martijn Paping
Martijn Paping
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Kirsten Kievit
Albert Heeling
Wilbert Nieuwenhuizen
Pieter Kok
Ruben Stam
Debby Kettler
Debby Kettler
Joep Swinkels
Bob van Leeuwen
Marja van den Oetelaar
Geert Witlox

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken!
  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken
  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen
  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen