Het kabinet gaat een zogenoemde ‘’ uitwerken om excessief lenen van de eigen vennootschap te ontmoedigen. Dat meldt staatssecretaris Menno Snel van Financiën in de aanbiedingsbrief bij het Belastingplan 2019.
Deze maatregel past volgens het ministerie bij de aanpak van belastingontwijking en zorgt voor een betere uitvoerbaarheid van het belastingstelsel door de Belastingdienst. De maatregel moet € 50 miljoen opleveren. Een optelsom leert dat in 2015 ruim 225.000 ab-houders meer dan € 51 miljard van hun eigen vennootschap leenden. Soms enorme bedrage: om en nabij 23.000 ab-houders (10% van de lenende ab-houders) lenen op individueel niveau meer dan € 500.000 en in totaal ruim € 30 miljard (circa 60% van de totale schuld van ab-houders aan hun vennootschappen).
Langdurig uitstel
Door te lenen van de eigen vennootschap kunnen ab-houders belastingheffing in box 2 langdurig uitstellen en in bepaalde situaties zelfs afstellen. Het toezicht door de Belastingdienst op leningen van de eigen vennootschap aan de ab-houders is arbeidsintensief en leidt tot tijdrovende discussies, aldus het kabinet. Daarom kondigt het kabinet tegelijkertijd met het pakket Belastingplan 2019 een specifieke maatregel aan die lenen boven een bedrag van € 500.000 van de eigen vennootschap moet afremmen.
Bij de uitwerking van deze maatregel gaat het kabinet uit van de volgende ‘contouren’.
- Als de totale som van schulden van de ab-houder aan zijn eigen vennootschap meer dan € 500.000 bedraagt, wordt dat meerdere als inkomen uit aanmerkelijk belang in aanmerking genomen.
- De maatregel treedt op 1 januari 2022 in werking.
- Voor bestaande eigenwoningschulden aan de eigen vennootschap wordt een overgangsmaatregel getroffen.
Box 2-heffing
Het kabinet wil dat ab-houders de mogelijkheid krijgen om hun excessieve schulden aan de eigen vennootschap terug te brengen voordat zij over deze leningen box 2-heffing moeten betalen. Om die reden is ervoor gekozen om de maatregel door middel van deze brief aan te kondigen en pas per 1 januari 2022 in werking te laten treden. De ab-houder heeft zodoende meer dan drie jaar de gelegenheid om zijn schuld aan zijn vennootschap terug te brengen tot maximaal € 500.000. Bovendien bestaat in 2019 nog de mogelijkheid om tegen het huidige box 2-tarief van 25% een dividenduitkering te doen die vervolgens kan worden gebruikt voor de aflossing van de schuld aan de vennootschap. In het voorjaar van 2019 moet er een wetsvoorstel liggen voor de maatregel.
