PwC heeft in het boekjaar 2017/2018 naar eigen zeggen solide resultaten behaald. De omzet steeg met 8,6 procent naar 833 miljoen euro, de winstgevendheid ging met 6,9 procent. Dat blijkt uit het jaarbericht van de accountant. De omzetstijging is fors, want in het boekjaar 2016/2017 nam de omzet van PwC met 3,1% toe. Het resultaat voor belasting kwam dit keer uit op bijna 162 miljoen euro. Een jaar was dat resultaat nog 151 miljoen euro.
Adviestak sterkste stijger
Alle ‘lines of service’ hebben bijgedragen aan de stijging van omzet en resultaat, stelt PwC. De grootste stijging valt te noteren bij de adviestak. Daar steeg de omzet met 9,2% naar 222 miljoen euro. Voor de afdelingen accountancy en belastingadvies was de stijging respectievelijk 8,4% naar 332 miljoen euro en 5,5% naar 278 miljoen euro. De stijging binnen de adviestak past binnen de trend van de laatste jaren dat consultancy meer in de lift zit dan accountancy. EY bleek eerder deze week een uitzondering te vormen. Daar was het afgelopen boekjaar juist sprake van een omgekeerde trend.
PwC is tevreden met de financiële resultaten. ‘Deze resultaten maken het mogelijk om te blijven investeren in het verbeteren van onze kwaliteit door onder andere het aantrekken van extra collega’s, door het implementeren van integrale en technologische/digitale oplossingen voor klanten en door de digitalisering van onze bedrijfsvoering.’
Digitale transformatie
PwC heeft de ambitie een ‘technology-enabled’ organisatie te worden, schrijft het kantoor in een toelichting. ‘Dat wil zeggen dat we onze dienstverlening met behulp van technologie innoveren en verbeteren. Daarom investeren we stevig in de digitalisering van bestaande en nieuwe proposities, evenals in onze interne operationele processen. Bij het ontwikkelen en implementeren van nieuwe oplossingen werken wij samen met partners als Google, Workday, SAP, Oracle en Salesforce.
Digitalisering betekent ook een andere manier van werken voor klanten die veelal ook in een transformatieproces zitten. In ons kantoor in Amsterdam hebben we een Experience Center opgezet, waar klanten en wijzelf daadwerkelijk (bijvoorbeeld door prototyping, mock-ups of simulaties) de gevolgen van innovaties voor de eindgebruiker en hun eigen organisatie kunnen ervaren. Het Experience Center past in onze benadering van het ontwikkeling van oplossingen voor complexe issues: het combineert de kennis van businessexperts met die van programmeurs, user experience designers, ontwerpers en andere creatievelingen. Wij noemen deze aanpak onze Business, eXperience en Technology-(BXT) aanpak. Onze BXT-teams werken in co-creatie met de klant en volgens ‘agile-’ of ‘lean-’principes, die uitgaan van innovatie in kleine stappen.
Een van de grootste uitdagingen waar we voor staan is het meenemen van onze mensen in onze digitale transformatie. Wij verwachten niet van onze mensen dat zij zelf leren programmeren of IT-specialist worden. Ze moeten echter wel weten welke mogelijkheden technologie biedt, erover kunnen praten met onze stakeholders en in staat zijn op technologie en data gebaseerde oplossingen te formuleren. Onze trainings- en ontwikkelingsprogramma’s zijn hier steeds meer op gericht. Ook nemen we steeds meer mensen aan met een zogeheten STEM-profiel (Science, Technology, Engineering, Mathematics).’