Drie grote dagbladuitgevers rommelen met de verdeelsleutel voor de btw-afdracht, meldt Follow The Money (FTM). Daarmee gaat de Persgroep volgens de nieuwssite het verst. De uitgever van AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool en een aantal regionale kranten zou op jaarbasis 2,5 miljoen euro minder aan btw afdragen dan op basis van afspraken met de Belastingdienst zou moeten.
De uitgevers moeten de btw splitsen bij de populaire combi-abonnementen, waarbij de hele week digitale toegang tot krant en archief wordt gegeven en alleen op zaterdag een papieren krant is inbegrepen. Papieren uitgaven vallen immers onder het lage btw-tarief en digitale uitgaven onder het hoge. De verdeelsleutel voor de splitsing is vastgelegd in het Convenant Uitgeefsector, dat de uitgevers in juni 2013 met de Belastingdienst overeenkwamen.
Die uitgevers – behalve de Persgroep ook de Telegraaf Media Groep (TMG) en NRC Media – houden zich volgens FTM echter niet aan die verdeelsleutel. Over het grootste deel van de combi-abonnement heffen ze namelijk het lage tarief, het hoge tarief alleen over het restant. De Persgroep draagt het hoge btw-tarief af over slechts eenvijfde en het lage tarief over viervijfde van het abonnementsgeld. TMG en NRC Media dragen het hoge tarief af over een kwart en het lage over driekwart van het totaal. Volgens de uitgeverijen zelf is dat wel degelijk conform het convenant met de fiscus.
Bron: FTM