Vlak voor Kerstmis heeft Snel de vrijstellingsregels voor de vennootschapsbelasting (Vpb) voor zorgorganisaties aangescherpt. De aanscherping kan leiden tot extra bestuurlijke drukte, extra administratieve lasten of zelfs belastingheffing over de winst. Daarnaast staan de nieuwe regels haaks op het beleid van ministerie van VWS.
VWS laat zorgmedewerkers schraapsessies doen met accountants.
De nieuwe regels leiden tot de vraag of preventie onder het kopje zorg valt, schrijven Peter Kooy en Marlijn Moors, PwC-experts op het gebied van de fiscaliteit van zorginstellingen. ‘Preventie en minder regeldruk zijn naar onze mening inderdaad essentieel om kwalitatief betere zorg te leveren tegen lagere kosten.
Preventie
Juist dit wordt nu gedwarsboomd door de fiscaliteit’, schrijven de twee. Als een zorgorganisatie vrijgesteld wil zijn van belastingheffing over de winst, moet sprake zijn van “genezen, verplegen en verzorgen”. Volgens staatssecretaris Snel valt preventie daar in veel gevallen niet onder. ‘In de drang om geen zorggeld te onttrekken aan de sector, vaardigt hij bovendien extra governance-eisen voor zorgorganisaties uit. Dit alles heeft een onnodige heffing over de winsten van zorgorganisaties tot gevolg.’
Winstbestemmingstoets
Het andere hoofdonderwerp in het besluit is de zogeheten winstbestemmingstoets. De reden voor die toets is helder: voorkomen dat geld wordt onttrokken aan de zorg, ten gunste van private belangen. De wettekst is op dit punt ook helder: winst mag uitsluitend ten goede komen aan het algemeen belang. ‘Maar de staatssecretaris lijkt een drang tot overregulering te hebben en gaat hierbij naar onze mening zijn bevoegdheid te buiten. Zonder parlementair proces stelt hij nu extra eisen ten opzichte van de wet, zeker als zorgorganisaties een bv zijn. Het gaat dan onder meer om een meervoudig bestuur of de invoering van een onafhankelijke raad van toezicht. Daarbij worden overigens eisen gesteld aan de governance die in strijd zijn met de geldende regels van het burgerlijk wetboek’, aldus de auteurs. Bij veel zorgorganisaties betekenen deze eisen volgens hen statutaire aanpassingen, met bijbehorende lasten.
Extra governance-eisen
‘Opvallend’ vinden de twee het dat de staatssecretaris extra governance-eisen aan zorgorganisaties stelt, terwijl de wettekst daartoe geen directe aanleiding geeft. ‘Dit is ook in strijd is met het beleid van het ministerie van VWS, dat juist minder regeldruk nastreeft.’