• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Nederlandse consumenten kochten voor 1,6 miljard euro bij Europese webwinkels

Nederlandse consumenten kochten voor 1,6 miljard euro bij Europese webwinkels

Nieuws

2 mei 2019 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Nederlandse consumenten kochten in 2018 voor ongeveer 1,6 miljard euro (excl. btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 17 procent meer dan in 2017. Het groeitempo van de aankopen van Nederlandse consumenten in EU-webwinkels is hiermee wat minder hoog dan in voorgaande jaren. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die zijn gevestigd in de Europese Unie, maar niet in Nederland. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en zijn dus voorlopig.

In het vierde kwartaal van 2018 kochten Nederlandse consumenten voor 453 miljoen euro in Europese webwinkels. Dit is 22 procent meer dan in dezelfde periode van 2017.

Nederlandse internetverkopen 18 procent hoger in 2018

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels lagen in 2018 bijna 18 procent hoger dan in 2017. Dat is iets meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door verkopen aan Nederlandse consumenten in deze periode behaalden. Net als bij de Europese webwinkels blijft het groeitempo van de Nederlandse webwinkels hoog, maar loopt deze groei na 2015 iets terug. In 2015 nam de omzet van Nederlandse webwinkels nog met 22 procent toe.

Bij de Nederlandse internetverkopen kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en winkels waarvan online verkoop niet de hoofdactiviteit is. Pure webwinkels in Nederland zetten in 2018 bijna 13 procent meer om. Bij Nederlandse detailhandelsbedrijven met zowel een fysieke winkel als een webwinkel waren de internetverkopen in 2018 26 procent hoger. De internetverkopen stijgen veel sterker dan de totale omzet van de Nederlandse detailhandel. Die groeide in 2018 met ruim 3,4 procent.

Omzetaandeel Europese webwinkels klein

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

 

Bron: CBS

Categorie: Nieuws Tags: CBS, webshop, webwinkel

Tags: CBS, webshop, webwinkel

Gerelateerde artikelen

6 februari 2025

Commissie wil heffing op goedkope buitenlandse webartikelen

21 november 2022

Miljard meer milieubelasting opgehaald in 2021

18 juli 2022

Loonkosten vorig jaar minder snel gestegen

8 april 2022

Belastingadviseur moet schadevergoeding aan klant betalen na verkeerd advies over afstandsverkopen

Docenten

Joost Severs
Ron Mulder
Teunis van den Berg
Edwin de Witte
Joep Swinkels
Jan Mooren
Kirsten Kievit
Arnaud Booij
Rohalt Janssens
Debby Kettler
Debby Kettler
Derwish Rosalia
Martijn Bedaux
Imke Bos
Wilbert Nieuwenhuizen
Bernard Schols
Bob van Leeuwen
Guney Bagislayici
Hans Tabak
Patrick Wille
Daan van Antwerpen
Willem Veldhuizen
Bram Lemmens
Marja van den Oetelaar
Chris Dijkstra
Ewoud de Ruiter
Herman van Kesteren
Pieter Kok
Hanneke Kroonenberg
jan wietsma
Jan Wietsma
Martin de Graaf
Koert van Loon
Roger van de Berg
Ludo Mennes
Geert Witlox
Albert Heeling
Barry Willemsen
Audrey Brunings
Erik van Toledo
Casper Mons
Jeroen Knol
Almer de Beer
Almer de Beer
Winfred Merkus
Heleen Elbert
Alex Schrijver
Kirsten Roskam
Bob de Koning
Saskia Jacobsen
Chanien Engelbertink
Martijn Paping
Martijn Paping
Martine Cranendonk
John Bult
Kees Beishuizen

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 14 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 11 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 8 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 8 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen