• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Europese webwinkels zetten 390 miljoen om in Nederland

Europese webwinkels zetten 390 miljoen om in Nederland

Nieuws

25 juli 2019 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten ongeveer 390 miljoen euro uit (exclusief btw) bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dat is 15 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. In vijf jaar zijn de online aankopen bij Europese webwinkels met ruim 150 procent gegroeid. Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek.

Het gaat bij de omzet van Europese webwinkels om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven buiten Nederland die zijn gevestigd in de Europese Unie. De cijfers zijn berekend volgens een methode die nog in ontwikkeling is en ze zijn dus voorlopig.

Internetverkopen van Nederlandse webwinkels 17 procent hoger

De internetverkopen van in Nederland gevestigde webwinkels waren in het eerste kwartaal van 2019 bijna 17 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij de Nederlandse internetverkopen kan onderscheid worden gemaakt tussen pure webwinkels en ‘multi-channelers’, winkels waarvan onlineverkoop niet de hoofdactiviteit is. De omzet van pure webwinkels in Nederland was in het eerste kwartaal van 2019 ruim 12 procent hoger dan in het eerste kwartaal van 2018. Bij de Nederlandse multi-channelers was de online-omzet bijna 24 procent hoger.

Omzetaandeel Europese webwinkels beperkt

De aankopen van Nederlanders bij Europese webwinkels vormen een relatief klein deel van de consumptieve bestedingen. In 2018 ging het om nog geen 2 procent van de totale Nederlandse detailhandelsomzet. Het verschil tussen Nederlandse en buitenlandse webwinkels is voor een consument niet altijd goed te zien. Webwinkels zijn veelal in meerdere talen opgemaakt en buitenlandse webwinkels kunnen een Nederlandse versie hebben.

 

Bron: CBS

 

Categorie: Nieuws Tags: online verkoop, webshops, webwinkel

Tags: online verkoop, webshops, webwinkel

Gerelateerde artikelen

6 februari 2025

Commissie wil heffing op goedkope buitenlandse webartikelen

17 augustus 2020

Corona stimuleert starten webshop

24 januari 2020

Europese webwinkels zetten bijna 20 procent meer om in Nederland

25 oktober 2019

Recordomzet Europese webwinkels in Nederland

Docenten

Wilbert Nieuwenhuizen
Alex Schrijver
Heleen Elbert
Hans Tabak
Rohalt Janssens
Chris Dijkstra
Geert Witlox
Saskia Jacobsen
Kirsten Roskam
Daan van Antwerpen
Herman van Kesteren
Patrick Wille
Kees Beishuizen
Ludo Mennes
Teunis van den Berg
John Bult
Joep Swinkels
Ewoud de Ruiter
Koert van Loon
Willem Veldhuizen
Jeroen Knol
Bob van Leeuwen
Albert Heeling
Derwish Rosalia
Bram Lemmens
Erik van Toledo
Kirsten Kievit
Roger van de Berg
Pieter Kok
Marja van den Oetelaar
Martin de Graaf
Martine Cranendonk
Edwin de Witte
Guney Bagislayici
Ron Mulder
Winfred Merkus
jan wietsma
Jan Wietsma
Joost Severs
Arnaud Booij
Bernard Schols
Martijn Bedaux
Jan Mooren
Debby Kettler
Debby Kettler
Audrey Brunings
Imke Bos
Hanneke Kroonenberg
Barry Willemsen
Chanien Engelbertink
Almer de Beer
Almer de Beer
Bob de Koning
Martijn Paping
Martijn Paping
Casper Mons

Blogs

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 12 weergaven

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 11 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 8 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 6 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen