Vanwege een recent ontdekt beveiligingsprobleem kan vanaf 1 januari 2021 niet meer met het huidige publieke PKI-certificaat digitaal worden gecommuniceerd met de Belastingdienst, meldt de fiscus. Daardoor kun je geen aangiften en andere gegevensuitwisselingen meer doen. Omdat het vervangen van certificaten tijd kost, raadt de Belastingdienst aan om dit zo snel mogelijk te regelen.
Als je een privaat PKI-certificaat hebt hoef je niets te doen. Weet je niet of je een publiek of privaat PKI-certificaat hebt? Vraag dit dan na bij de certificaatbeheerder.
Verzuimboete
Als je een ongeldig certificaat gebruikt, weigert Logius (Digipoort) de aangifte en verstuurt een foutmelding. Je hebt dan geen aangifte gedaan. Het kan zijn dat je dan een naheffingsaanslag met verzuimboete ontvangt.
Fiscaal dienstverleners zijn zelf verantwoordelijk voor het op tijd aanvragen van een nieuw certificaat. Daarom wordt in deze gevallen de aangifteverzuimboete niet kwijtgescholden.
Wanneer een PKI-certificaat?
Je hebt een PKI-certificaat nodig voor alle aangiften en andere gegevensuitwisselingen met de Belastingdienst die je doet met een commercieel softwarepakket. Als je aangiften en andere gegevensuitwisselingen doet via Mijn Belastingdienst Zakelijk, dan heb je dus geen PKI-certificaat nodig.
Neem bij vragen contact op met de certificaatleverancier, raadt de Belastingdienst aan.