• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Onderzoek naar vermogensaftrek vpb: voorkom nieuwe mogelijkheden belastingontwijking

Onderzoek naar vermogensaftrek vpb: voorkom nieuwe mogelijkheden belastingontwijking

Nieuws

14 september 2021 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Een gelijkere fiscale behandeling in Nederland van eigen vermogen en vreemd vermogen is wenselijk, maar unilaterale invoering van een vermogensaftrek in de vennootschapsbelasting is dat niet. Dat zijn enkele conclusies die onderzoekers trekken in een onderzoek naar de wenselijkheid en vormgeving van een budgettair neutrale invoering van een vermogensaftrek in de vpb dat staatssecretaris Vijlbrief van Financiën naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

In zijn algemeenheid geldt dat een meer gelijke fiscale behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen wenselijk is, is één van de conclusies in het onderzoek. Op deze wijze wordt namelijk de debt bias beperkt en de financiële weerbaarheid van het Nederlandse bedrijfsleven versterkt.

Geen mogelijkheid op nieuwe ongewenste fiscale planningsmogelijkheden bieden

Het verdient de voorkeur om een meer gelijke behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen in internationaal of multilateraal verband te bewerkstelligen. Een unilaterale invoering van een vermogensaftrek, volledig dan wel incrementeel, in de vennootschapsbelasting is niet wenselijk. Vanwege de mogelijkheid op nieuwe ongewenste fiscale planningsmogelijkheden doet een unilaterale invoering van een vermogensaftrek afbreuk aan de aanpak van belastingontwijking. De Europese Commissie heeft in dat kader gepleit voor een multilaterale invoering van een vermogensaftrek. Hierbij benadrukt de EC de noodzaak voor antimisbruikmaatregelen om te voorkomen dat een vermogensaftrek kan worden gebruikt voor belastingontwijking. Bovendien leidt de introductie van een vermogensaftrek tot een verdere toename van de complexiteit in een toch al zeer complexe belastingwet, hetgeen bewerkelijk is voor de uitvoerbaarheid. Daarnaast kent een vermogensaftrek een significante deadweight loss. Een budgettair neutrale invoering van een unilaterale invoering van de vermogensaftrek in combinatie met een aanscherping van de earningsstrippingmaatregel is derhalve eveneens niet wenselijk.

Beperken renteaftrek

Een andere manier om unilateraal een meer gelijke behandeling van eigen vermogen en vreemd vermogen te bewerkstelligen is door het verder beperken van de aftrekbaarheid van rente. Om de aftrekbaarheid van rente verder te beperken kan de huidige generieke renteaftrekbeperking in de vennootschapsbelasting, de earningsstrippingmaatregel, worden aangescherpt. Dit kan worden bewerkstelligd door in de earningsstrippingmaatregel het aftrekpercentage van de EBITDA (nu 30%) of de drempel (nu € 1 miljoen) verder te verlagen dan wel een combinatie van beide. In tegenstelling tot een vermogensaftrek betekent dit een lastenverzwaring voor belastingplichtigen in de vennootschapsbelasting. Deze lastenverzwaring kan budgettair neutraal worden vormgegeven door de opbrengst aan te wenden voor een generieke verlaging van het tarief van de vennootschapsbelasting. Een aanscherping van de earningsstrippingmaatregel kent in de meest vergaande variant een budgettaire opbrengst van € 4,5 miljard. Wanneer deze budgettaire opbrengst wordt teruggesluisd in een generieke verlaging van het tarief van de vennootschapsbelasting leidt dat tot een hoog tarief van circa 18%.

Bij het (verder) beperken van de debt bias door middel van een aanscherping van de earningsstrippingmaatregel in combinatie met een terugsluis in het tarief van de vennootschapsbelasting lijkt het logisch om zowel de drempel als het aftrekbare percentage van de EBITDA in de earningsstrippingmaatregel te verlagen, omdat op die manier de earningsstrippingmaatregel zo breed mogelijk aangrijpt. Door de drempel is de prikkel van de earningsstrippingmaatregel tot nu toe alleen beperkt tot belastingplichtigen met per saldo rentelasten van meer dan € 1 miljoen. Het verlagen van de drempel zorgt voor een bredere werking van de prikkel die uitgaat van de earningsstrippingmaatregel en verlaagt daarnaast het risico op het opknippen van vennootschappen om vaker gebruik te maken van de drempel in de earningsstrippingmaatregel (fragmentatie). De mate waarin de earningsstrippingmaatregel wordt aangescherpt, bepaalt de mate waarin de debt bias wordt beperkt en de mate waarin het tarief van de vennootschapsbelasting kan worden verlaagd.

Door het aanscherpen van de earningsstrippingmaatregel in combinatie met een terugsluis in het tarief van de vennootschapsbelasting wordt oog gehouden voor het behoud van een aantrekkelijk vestigings- en investeringsklimaat voor ondernemers en investeerders met reële activiteiten in Nederland. Hierbij wordt, vanwege de budgettair neutrale vormgeving, geen afbreuk gedaan aan het uitgangspunt dat ook van het bedrijfsleven een bijdrage aan de collectieve voorzieningen wordt gevraagd. Een lastenschuif kan tot verschillende uitkomsten leiden voor verschillende belastingplichtigen. Gezien de opgedragen maatschappelijke opgaven van woningcorporaties en de daarvoor beschikbare middelen is het van belang de gevolgen voor woningcorporaties in kaart te brengen en te bezien hoe eventuele mitigatie kan worden bewerkstelligd.

Niet uit de pas lopen

In het kader van een aantrekkelijk vestigings- en investeringsklimaat is het van belang om oog te houden voor de voorspelbaarheid van fiscaal beleid om onzekerheid hieromtrent bij investeerders zo veel mogelijk te vermijden. Nederland zal bij het unilateraal aanscherpen van de earningsstrippingmaatregel op dit onderdeel verder uit de pas gaan lopen ten opzichte van andere EU-lidstaten en het Verenigd Koninkrijk. Hierbij dient te worden opgemerkt dat een terugsluis in het tarief van de vennootschapsbelasting het vestigings- en investeringsklimaat versterkt. Ook leidt het beperken van de aftrekbaarheid van rente – in algemene zin – ertoe dat er economisch dubbele heffing kan ontstaan.

Kamerbrief over onderzoek fiscale behandeling van eigen en vreemd vermogen

Categorie: Nieuws Tags: belastingontwijking, renteaftrek, vennootschapsbelasting, Vpb

Tags: belastingontwijking, renteaftrek, vennootschapsbelasting, Vpb

Gerelateerde artikelen

14 juli 2025

Geen aanpassing lage tarief Vpb en verruimde schenkingsvrijstelling ondanks negatieve evaluatie

24 juni 2025

Holding kan geen aanspraak maken op vrijstelling kwijtscheldingswinst

23 juni 2025

Flinke strop na arrest Hoge Raad over liquidatieverliesregeling vpb

27 mei 2025

Hoge Raad vraagt ieders mening over hoogte belastingrente op aanslag Vpb

Docenten

Almer de Beer
Almer de Beer
Daan van Antwerpen
Casper Mons
Bernard Schols
Albert Heeling
Barry Willemsen
Derwish Rosalia
Pieter Kok
Rohalt Janssens
Bob van Leeuwen
Koert van Loon
Bram Lemmens
Hanneke Kroonenberg
John Bult
Imke Bos
Ron Mulder
Arnaud Booij
Saskia Jacobsen
Edwin de Witte
Marja van den Oetelaar
Geert Witlox
Joost Severs
Chanien Engelbertink
Willem Veldhuizen
Martijn Bedaux
Kirsten Roskam
Wilbert Nieuwenhuizen
Kirsten Kievit
Herman van Kesteren
Patrick Wille
Roger van de Berg
Erik van Toledo
Hans Tabak
Jan Mooren
Debby Kettler
Debby Kettler
Martin de Graaf
Ludo Mennes
Guney Bagislayici
Joep Swinkels
Winfred Merkus
Chris Dijkstra
Alex Schrijver
Bob de Koning
jan wietsma
Jan Wietsma
Audrey Brunings
Ewoud de Ruiter
Kees Beishuizen
Jeroen Knol
Martijn Paping
Martijn Paping
Martine Cranendonk
Teunis van den Berg
Heleen Elbert

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 14 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 11 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 8 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 8 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen