De Belastingdienst waarschuwt belastingadviseurs dat het belangrijk is om (voormalige) klanten vóór 1 maart 2024 af te melden voor de beconregeling 2022. Als dat niet op tijd wordt gedaan en de aangifte wordt niet ingediend kan het zijn dat de Belastingdienst de belastingadviseur daarop aanspreekt.
Tijdige afmelding is ook belangrijk voor de juiste naleving van de beconregeling. Niet-afgemelde klanten die geen aangiften doen kunnen leiden tot onbedoelde achterstanden in het inleverschema van de belastinadviseur.
Hoe afmelden?
Laat de Belastingdienst vóór 1 maart 2024 weten welke klanten je voor het aangiftejaar 2022 van je uitstellijst wil verwijderen. Dat kan op twee manieren:
- via je softwarepakket
Als je softwarepakket geschikt is, kun je de afmeldingen van (voormalige) klanten rechtstreeks via het pakket doorgeven. Dit is een efficiënte en snelle manier om het proces af te handelen. - schriftelijk
Als je software nog niet geschikt is voor het doorgeven van afmeldingen, kun je dit schriftelijk doen door gebruik te maken van de ‘Verklaring beëindiging machtiging’. Vergeet niet dat verzoeken die na 1 maart 2024 worden ingediend, niet in behandeling worden genomen.
Stuur de verklaring naar:
Belastingdienst Almelo
Team CVU
Postbus 5106
7600 GM Almelo
Meld je een klant af en wijzigt de termijn, dan stuurt de Belastingdienst de klant een brief met de nieuwe uiterste inleverdatum. In het Service Bericht Uitstel koppelt de Belastingdienst aan je terug dat de afmelding heeft plaatsgevonden.
Lees meer op pagina 11 van de informatiebrochure Uitstelregeling belastingconsulenten belastingjaar 2023.