De helft van de ondernemers (49,7%) heeft last van het functioneren van de Belastingdienst. Dat blijkt uit een poll die belangenbehartiger ONL voor Ondernemers heeft gehouden.
Ondernemers vinden het lastig om de Belastingdienst te bereiken met technische vragen over aangiftes: 44,8% geeft aan dat dat moeilijk is. “Door het grote verloop ontbreekt een gesprekspartner en moet sommige informatie meerdere malen geleverd worden. Ondernemers geven aan lang op reacties te moeten wachten, of krijgen deze überhaupt niet.”
Medewerkers met kennis van zaken komen maar zelden aan de telefoon. “ONL concludeert dan ook dat alle ophef, problemen en reorganisaties bij de Belastingdienst een negatief effect hebben op het ondernemersklimaat. Namens ondernemers roepen we staatssecretaris Wiebes nadrukkelijk op zo spoedig mogelijk orde op zaken te stellen.”
Liever duidelijkheid dan lage kosten
Ondernemers willen vooral dat de fiscus weer bereikbaarder en persoonlijker wordt. “Binnen een redelijke termijn moet een redelijk niveau van zekerheid over de af te dragen belastingen verkregen kunnen worden. Dit betekent dat er meer ruimte moet komen om met de belastingdienst te overleggen.” Duidelijkheid is belangrijker dan minder belasting betalen, vindt 49,2% van de ondernemers. Een op de drie zou het fijn vinden om voorafgaand aan de aangifte te overleggen, zodat zekerheid bestaat.