• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Weer een onvoldoende voor Belastingtelefoon

Weer een onvoldoende voor Belastingtelefoon

Nieuws

27 maart 2017 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Ook dit jaar scoort de Belastingtelefoon weer een onvoldoende in het onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de bond is het opvallend dat zorgvragen die vaak (honderd)duizenden Nederlanders raken, slechter werden beantwoord dan de vragen die voor veel minder Nederlanders relevant zijn.

Tussen de twaalf en dertien miljoen mensen bellen elk jaar de Belastingtelefoon. Van alle vragen die bij de Belastingtelefoon binnenkomen, bestaat negentig procent uit statusvragen, tien procent bestaat uit fiscale vragen. In 2014 scoorde de Belastingtelefoon een 4,6 in het onderzoek van de Consumentenbond. Vorig jaar was dit een 4. Dit jaar komt de teller iets hoger uit; op een 5,3.

Mysteryshoppers

In totaal belden de mysteryshoppers van de Consumentenbond vijftig keer, met vijf vragen die ze tien keer stelden aan verschillende medewerkers. Er werd net iets vaker goed (23) dan fout (20) geantwoord. De bond vindt het opvallend dat zorgvragen die vaak (honderd)duizenden Nederlanders raken, slechter werden beantwoord dan de vragen die voor veel minder Nederlanders relevant zijn. Wel zagen zij een belangrijke vooruitgang met betrekking tot doorverbinden naar collega’s met een speciale expertise. Dat was in dit onderzoek voor het eerst effectief, aldus de Consumentenbond.

Volgens de Belastingdienst kan uit de analyse worden opgemaakt dat de informanten de vragen goed beantwoorden als de ondersteunende software die zij gebruiken, voorziet in het antwoord. ‘Antwoorden op vragen die minder vaak voorkomen, staan er niet in. Dan komt het vaker voor dat antwoorden onvolledig en niet (helemaal) juist zijn. In dat geval zoeken informanten namelijk samen met experts het antwoord in andere bronnen. Bij fiscaal complexere vragen moeten zij bellers adviseren een fiscaal adviseur in de arm te nemen.’

Aanvullende maatregelen

De Belastingdienst heeft aanvullende maatregelen genomen om de dienstverlening verder te verbeteren. Zo komt er een team van circa tien fiscaal specialisten om minder vaak voorkomende vragen te beantwoorden. Ook is de website inmiddels zodanig verbeterd dat burgers de antwoorden op de meest voorkomende vragen met een paar klicks kunnen vinden. De volgende stap is dat de medewerkers van de Belastingtelefoon de website gebruiken als bron. Voordeel van deze ontwikkeling is dat mensen aan de telefoon dezelfde antwoorden krijgen als op de website. Ook zal een extern bureau een aantal keren per jaar een test doen met juist minder voorkomende en fiscaal complexe vragen om de beoogde kwaliteitsverbetering te beoordelen en te bezien waar extra inspanningen nodig zijn.

Categorie: Nieuws Tags: Belastingdienst

Tags: Belastingdienst

Gerelateerde artikelen

19 mei 2025

Fiscus geeft ook organisaties nabestaandenmachtiging

1 mei 2025

‘Geen noemenswaardige problemen’ bij recordaantal belastingaangiftes

28 april 2025

Fiscus: platformfictie niet van toepassing bij levering aan dropshipper

14 april 2025

Fiscus zet ook naheffingsaanslag btw in overzicht betalen en ontvangen

Docenten

Bob van Leeuwen
Wilbert Nieuwenhuizen
Martine Cranendonk
Ludo Mennes
Arnaud Booij
Frans Sijbers
Kirsten Roskam
Martijn Bedaux
Almer de Beer
Almer de Beer
Herman van Kesteren
Bernard Schols
Joost Severs
Guney Bagislayici
Imke Bos
Kees Beishuizen
Kirsten Kievit
Barry Willemsen
Roger van de Berg
Koert van Loon
Heleen Elbert
Martin de Graaf
Casper Mons
Chanien Engelbertink
Ruben Stam
Martijn Paping
Martijn Paping
Ruben Stam
Ruben Stam
Geert Witlox
Léon de Jager
Joep Swinkels
Saskia Jacobsen
Marja van den Oetelaar
Teunis van den Berg
Jeroen Knol
Bram Lemmens
Patrick Wille
Debby Kettler
Debby Kettler
Hannah van der Schrier
jan wietsma
Jan Wietsma
Chris Dijkstra
Ron Mulder
Hans Tabak
John Bult
Rohalt Janssens
Anne Opbroek
Derwish Rosalia
Hanneke Kroonenberg
Erik van Toledo
Carolien Janssen
Alex Schrijver
Janita Klomp
Willem Veldhuizen
Albert Heeling
Pieter Kok
Ewoud de Ruiter
Edwin de Witte
Bob de Koning

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 13 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 11 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 8 weergaven

  • Hof van Justitie: verplichte vermelding op factuur bij toepassing vereenvoudigde ABC-regeling 3 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen