• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Home » Weer een onvoldoende voor Belastingtelefoon

Weer een onvoldoende voor Belastingtelefoon

Nieuws

27 maart 2017 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Ook dit jaar scoort de Belastingtelefoon weer een onvoldoende in het onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de bond is het opvallend dat zorgvragen die vaak (honderd)duizenden Nederlanders raken, slechter werden beantwoord dan de vragen die voor veel minder Nederlanders relevant zijn.

Tussen de twaalf en dertien miljoen mensen bellen elk jaar de Belastingtelefoon. Van alle vragen die bij de Belastingtelefoon binnenkomen, bestaat negentig procent uit statusvragen, tien procent bestaat uit fiscale vragen. In 2014 scoorde de Belastingtelefoon een 4,6 in het onderzoek van de Consumentenbond. Vorig jaar was dit een 4. Dit jaar komt de teller iets hoger uit; op een 5,3.

Mysteryshoppers

In totaal belden de mysteryshoppers van de Consumentenbond vijftig keer, met vijf vragen die ze tien keer stelden aan verschillende medewerkers. Er werd net iets vaker goed (23) dan fout (20) geantwoord. De bond vindt het opvallend dat zorgvragen die vaak (honderd)duizenden Nederlanders raken, slechter werden beantwoord dan de vragen die voor veel minder Nederlanders relevant zijn. Wel zagen zij een belangrijke vooruitgang met betrekking tot doorverbinden naar collega’s met een speciale expertise. Dat was in dit onderzoek voor het eerst effectief, aldus de Consumentenbond.

Volgens de Belastingdienst kan uit de analyse worden opgemaakt dat de informanten de vragen goed beantwoorden als de ondersteunende software die zij gebruiken, voorziet in het antwoord. ‘Antwoorden op vragen die minder vaak voorkomen, staan er niet in. Dan komt het vaker voor dat antwoorden onvolledig en niet (helemaal) juist zijn. In dat geval zoeken informanten namelijk samen met experts het antwoord in andere bronnen. Bij fiscaal complexere vragen moeten zij bellers adviseren een fiscaal adviseur in de arm te nemen.’

Aanvullende maatregelen

De Belastingdienst heeft aanvullende maatregelen genomen om de dienstverlening verder te verbeteren. Zo komt er een team van circa tien fiscaal specialisten om minder vaak voorkomende vragen te beantwoorden. Ook is de website inmiddels zodanig verbeterd dat burgers de antwoorden op de meest voorkomende vragen met een paar klicks kunnen vinden. De volgende stap is dat de medewerkers van de Belastingtelefoon de website gebruiken als bron. Voordeel van deze ontwikkeling is dat mensen aan de telefoon dezelfde antwoorden krijgen als op de website. Ook zal een extern bureau een aantal keren per jaar een test doen met juist minder voorkomende en fiscaal complexe vragen om de beoogde kwaliteitsverbetering te beoordelen en te bezien waar extra inspanningen nodig zijn.

Categorie: Nieuws Tags: Belastingdienst

Tags: Belastingdienst

Gerelateerde artikelen

22 maart 2023

Vof ondanks letterlijke tekst overeenkomst niet gehouden om tussentijds leningen af te lossen

21 maart 2023

Klokkenluider: Belastingdienst zette zich in om Uber te helpen

2 maart 2023

Belastingdienst al dagen slecht bereikbaar door problemen DigiD

27 februari 2023

Fiscus stuurt pittige aanmaningsbrieven over coronaschuld

Docenten

Pieter Kok
Bob van Leeuwen
Willem Veldhuizen
John Bult
Jaap Wisse
jan wietsma
Jan Wietsma
Martijn Bedaux
Herman van Kesteren
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Roger van de Berg
Casper Mons
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Marco de Weerd
Redmar Wolf
Joep Swinkels
Almer de Beer
Almer de Beer
Ruben Stam
Erik van Toledo
Chanien Engelbertink
Arnaud Booij
Alex Schrijver
Hans Tabak
Bram de Nies
Bram de Nies
Heleen Elbert
Kirsten Kievit
Hanneke Kroonenberg
Ruben Stam
Ruben Stam
Debby Kettler
Debby Kettler
Wilbert Nieuwenhuizen
Joost Severs
Albert Heeling
Geert Witlox
Marja van den Oetelaar
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Bernard Schols
Martijn Paping
Martijn Paping
Patrick Wille
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Beishuizen
Kees Beishuizen

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken!
  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken
  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk
  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen