• Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Fiscaal Vanmorgen

  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
Aanmelden fiscale nieuwsbrief
  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Weer een onvoldoende voor Belastingtelefoon

Weer een onvoldoende voor Belastingtelefoon

Nieuws

27 maart 2017 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Ook dit jaar scoort de Belastingtelefoon weer een onvoldoende in het onderzoek van de Consumentenbond. Volgens de bond is het opvallend dat zorgvragen die vaak (honderd)duizenden Nederlanders raken, slechter werden beantwoord dan de vragen die voor veel minder Nederlanders relevant zijn.

Tussen de twaalf en dertien miljoen mensen bellen elk jaar de Belastingtelefoon. Van alle vragen die bij de Belastingtelefoon binnenkomen, bestaat negentig procent uit statusvragen, tien procent bestaat uit fiscale vragen. In 2014 scoorde de Belastingtelefoon een 4,6 in het onderzoek van de Consumentenbond. Vorig jaar was dit een 4. Dit jaar komt de teller iets hoger uit; op een 5,3.

Mysteryshoppers

In totaal belden de mysteryshoppers van de Consumentenbond vijftig keer, met vijf vragen die ze tien keer stelden aan verschillende medewerkers. Er werd net iets vaker goed (23) dan fout (20) geantwoord. De bond vindt het opvallend dat zorgvragen die vaak (honderd)duizenden Nederlanders raken, slechter werden beantwoord dan de vragen die voor veel minder Nederlanders relevant zijn. Wel zagen zij een belangrijke vooruitgang met betrekking tot doorverbinden naar collega’s met een speciale expertise. Dat was in dit onderzoek voor het eerst effectief, aldus de Consumentenbond.

Volgens de Belastingdienst kan uit de analyse worden opgemaakt dat de informanten de vragen goed beantwoorden als de ondersteunende software die zij gebruiken, voorziet in het antwoord. ‘Antwoorden op vragen die minder vaak voorkomen, staan er niet in. Dan komt het vaker voor dat antwoorden onvolledig en niet (helemaal) juist zijn. In dat geval zoeken informanten namelijk samen met experts het antwoord in andere bronnen. Bij fiscaal complexere vragen moeten zij bellers adviseren een fiscaal adviseur in de arm te nemen.’

Aanvullende maatregelen

De Belastingdienst heeft aanvullende maatregelen genomen om de dienstverlening verder te verbeteren. Zo komt er een team van circa tien fiscaal specialisten om minder vaak voorkomende vragen te beantwoorden. Ook is de website inmiddels zodanig verbeterd dat burgers de antwoorden op de meest voorkomende vragen met een paar klicks kunnen vinden. De volgende stap is dat de medewerkers van de Belastingtelefoon de website gebruiken als bron. Voordeel van deze ontwikkeling is dat mensen aan de telefoon dezelfde antwoorden krijgen als op de website. Ook zal een extern bureau een aantal keren per jaar een test doen met juist minder voorkomende en fiscaal complexe vragen om de beoogde kwaliteitsverbetering te beoordelen en te bezien waar extra inspanningen nodig zijn.

Categorie: Nieuws Tags: Belastingdienst

Tags: Belastingdienst

Gerelateerde artikelen

5 juli 2022

Problemen dreigen door achterstanden Kamer van Koophandel bij UBO-register

28 juni 2022

Van Rij: signalen over verharding tussen Belastingdienst en fiscaal dienstverleners bekend

24 juni 2022

Kabinet wil uiterlijk per 1 januari 2025 handhaven op schijnzelfstandigheid

23 juni 2022

Klimaatactivisten bezetten hoofdkantoor Belastingdienst

Docenten

Martijn Paping
Martijn Paping
Marco de Weerd
Bram de Nies
Bram de Nies
Herman van Kesteren
Heleen Elbert
Pieter Kok
Jaap Wisse
Alex Schrijver
john dullaart
John Dullaart
Pieter Tielemans
Wilbert Nieuwenhuizen
jan wietsma
Jan Wietsma
Joep Swinkels
Albert Heeling
Marja van den Oetelaar
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Martijn Bedaux
Mirjam Koenes
Mirjam Koenes
Ruben Stam
Ruben Stam
Bernard Schols
Roger van de Berg
Ronald Bergenhenegouwen
Ronald Bergenhenegouwen
Redmar Wolf
Gerwin Volkerink
Joost Severs
Almer de Beer
Almer de Beer
Robbert Peek
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Ron Mulder
Chanien Engelbertink
Arnaud Booij
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Patrick Vettenburg
Beishuizen
Kees Beishuizen
Ruben Stam
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Patrick Wille
Casper Mons
Arthur Hofman

Blogs

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen