Werkgevers die derden hebben betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten, moeten de uitbetaalde bedragen voortaan digitaal aanleveren. Zo meldt de Belastingdienst.
Uitbetaalde bedragen aan derden moeten aangeleverd worden aan de fiscus als de persoon die de betalingen krijgt, aan de volgende 2 voorwaarden voldoet:
- De persoon is niet in dienstbetrekking.
- De persoon voert de werkzaamheden of diensten niet uit als ondernemer.
Digitaal aanleveren
De gegevens moeten digitaal aangeleverd worden bij de Belastingdienst Om dit te kunnen doen, moeten werkgevers zich eerst bij de dienst aanmelden. Dit moet ook als al eerder uitbetaalde bedragen aan derden zijn aangeleverd.
Aanmelden kan op 2 manieren:
- Via een e-mail naar gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl. In de e-mail moet het adres en het telefoonnummer waarop de werkgever te bereiken is vermeld worden. De Belastingdienst belt dan over hoe de gegevens digitaal aangeleverd kunnen worden.
- Telefonisch: bel 0800 – 022 70 65. De Belastingdienst laat dan weten hoe de gegevens digitaal aangeleverd kunnen worden.
Meer informatie over de software die gebruikt kan worden om de gegevens aan te leveren, staan op de site van de Belastingdienst bij Digitaal aanleveren van uitbetaalde bedragen aan derden: wat hebt u nodig?
Betalingen aan gastouders aanleveren via gegevensportaal
Gegevens over betalingen aan gastouders kunnen via het gegevensportaal worden aangeleverd. Als dit al eerder is gedaan, hoeven werkgevers niet eerst te bellen of te mailen met de fiscus.
Voor 1 februari aanleveren
De gegevens moeten voor 1 februari na het jaar waarin de bedragen zijn uitbetaald, aangeleverd zijn. De Belastingdienst verleent geen uitstel.
Bron: Belastingdienst