SRA, RB, NOB, NOAB en NBA hebben het ministerie van Financiën uitstel gevraagd voor de gegeven termijn van zes weken voor de nadere cijfermatige onderbouwing van de bezwaarschriften Btw privégebruik auto. Ze hebben daarvoor meer tijd nodig, schrijven ze.
In een gezamenlijke brief aan het ministerie van Financiën laten de koepelorganisaties weten dat ze zich geconfronteerd voelen met ‘een afwikkeling onder de aanwijzing als massaal bezwaar waardoor bezwaarprocedures in het kader van de Btw privégebruik auto geen rechtsbescherming kennen’. Op 1 juli 2011 is de heffing van btw over het privégebruik van de auto van de zaak gewijzigd. Veel ondernemers hebben bezwaar gemaakt tegen deze Btw-correctie. Dat heeft geleid tot proefprocedures waarin de geldigheid van de nieuwe regeling ter discussie stond.
Hoge Raad
De Hoge Raad wees twee van de procedures (gedeeltelijk) terug naar het Hof voor (nadere) bepaling van de omvang van de Btw-correctie. In twee andere zaken zijn alle klachten ongegrond verklaard. De staatssecretaris van Financiën heeft bezwaarschriften privégebruik auto als ‘massaal bezwaar’ aangemerkt. ‘Bij het indienen van de bezwaarschriften zijn belanghebbenden er niet vanuit gegaan dat in dezen een aanwijzing als massaal bezwaar zou plaatsvinden’, schrijven de belangenorganisaties. Met de kennis van nu hadden zij mogelijk individueel bezwaar ingediend en/of hadden zij ervoor gekozen hun individuele bezwaar nader te motiveren. Te meer nu sinds januari in massaal bewaarprocedures in alle gevallen een collectieve uitspraak wordt gedaan.’
Aannemelijk maken
De Hoge Raad is van oordeel dat de nieuwe regeling niet op principiële gronden hoeft te worden afgewezen. Wel gaf de Hoge Raad ruimte om op andere manieren de omvang van het privégebruik aannemelijk te maken dan door middel van een sluitende kilometeradministratie. De Hoge Raad gaf aan dat de omvang van het privégebruik in redelijkheid moet worden bepaald. Daarbij is onder andere de aard van de onderneming van belang. Maar ook de zakelijke doeleinden waarvoor de auto wordt gebruikt, de positie en de werkzaamheden van de autogebruiker en de wijze waarop de auto voor privédoeleinden mag worden of is gebruikt. Statistische gegevens kunnen ook een rol spelen maar dan moet wel worden onderbouwd waarom deze representatief zijn. De jurisprudentie en de aanwijzing hebben volgens de koepelorganisaties geleid tot ‘een massaal proces waarin nu plotseling een individuele invulling wordt gevraagd.’
Aanhakers
Zij zeggen dat voor naar schatting 2 miljoen bezwaarschriften van ‘aanhakers’ individueel moet worden vastgesteld hoe het bezwaar afgewikkeld moet worden. Steeds is aangegeven dat ook voor de “aanhakers” geldt dat men in de dossiervorming de onderbouwing klaar zou moet hebben, maar nu blijkt dat de onderbouwingen meer moeite kosten dan gedacht. De dienstverleners voorzien grote problemen om hun klanten binnen de gestelde termijn (15 juli is de deadline) met een cijfermatige onderbouwing van het privégebruik te bedienen. ‘In heel veel gevallen is het binnen de thans gestelde termijn aanleveren van deze gegevens gewoonweg niet haalbaar.’