• Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Fiscaal Vanmorgen

  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
Aanmelden fiscale nieuwsbrief
  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Kabinet pleit voor inperking reikwijdte EU-voorstel ‘mandatory disclosure’

Kabinet pleit voor inperking reikwijdte EU-voorstel ‘mandatory disclosure’

Nieuws

5 september 2017 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Als het aan het kabinet ligt, wordt de reikwijdte van de vijfde aanpassing van de Administratieve samenwerkingsrichtlijn, zoals voorgesteld door de Europese Commissie, ingeperkt. Dat schrijft minister Koenders (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer. De aanpassing is ingegeven door onder meer de Panama Papers: die hebben geleid tot een vraag vanuit de EU om wetgevende maatregelen op het gebied van verplichte automatische uitwisseling van potentieel agressieve belastingstructuren.

Met de aanpassing moet meer inzicht worden verkregen in grensoverschrijdende mogelijk agressieve belastingstructuren waarbij financiële tussenpersonen een belangrijke rol spelen. Dat moet het risico verkleinen op uitholling van de belastinggrondslag en het opzetten van potentieel agressieve belastingstructuren voorkomen.
De tussenpersoon of belastingplichtige wordt verplicht om informatie aan de belastingdienst te verstrekken over grensoverschrijdende belastingstructuren met een mogelijk ‘agressief’ karakter. De fiscus stuurt de informatie door naar een centrale database waar de belastingdiensten van alle EU-lidstaten toegang toe hebben.

Aanwijzingen

Een aanwijzing dat er van een mogelijk agressieve belastingstructuur sprake is, is bijvoorbeeld dat er belastingvoordeel nagestreefd wordt waarbij de overeenkomst met de tussenpersoon daaraan is gerelateerd. Ook kan er sprake zijn van een gekunstelde structuur met overdracht van verliezen, omzetting van een belast inkomensbestanddeel naar een onbelast inkomensbestanddeel of een kasrondje.
Voorwaarde is verder onder meer dat de grensoverschrijdende betaling in zowel het betalende als het ontvangende land niet belast wordt.
Bij een verdachte constructie worden onder meer de identiteit van de belastingplichtigen, de tussenpersonen en gelieerde partijen opgevraagd, een beschrijving van de structuur en een omschrijving van de zakelijke activiteiten, de implementatiedatum van de structuur en de waarde van de transacties in de structuur. De aanpassing moet per 1 januari 2019 in de nationale wetgeving zijn geïmplementeerd.

Reikwijdte groter dan nodig

“Nederland is een groot voorstander van meer fiscale transparantie en het bestrijden van
belastingontduiking en -ontwijking”, aldus Koenders. Hij staat dan ook in principe positief tegenover het voorstel, maar hij heeft wel bedenkingen: “Hoewel het kabinet het doel van de voorgestelde richtlijn ten volle onderschrijft, is er zorg dat de reikwijdte van dit voorstel verder gaat dan nodig is om het doel te verwezenlijken.” Zo zullen er veel structuren moeten worden uitgewisseld zonder dat op voorhand duidelijk is of de structuur is geïmplementeerd of dat er sprake is van een daadwerkelijk risico op belastingontwijking.

Koenders stelt voor een duidelijker formulering van de term “het belangrijkste voordeel” op te nemen om interpretatieverschillen te vermijden. Verder pleit Koenders ervoor dat alleen gegevens over daadwerkelijk opgezette structuren worden uitgewisseld. “Structuren die al via een ander uitwisselingsinstrument (bijvoorbeeld de automatische uitwisseling van rulings) uitgewisseld zijn, hoeven niet nog eens te worden uitgewisseld. De afgifte van een ruling betekent dat ten minste één lidstaat expliciet akkoord is gegaan met de structuur.” Voor de opsomming van de criteria zou beter uitgegaan kunnen worden van de EU-zwarte lijst om overlap te voorkomen.

Inperking verschoningsrecht

Koenders ziet verder een mogelijkheid om het verschoningsrecht voor financiële tussenpersonen in te perken: “Deze verschoningsrechten vloeien voort uit rechtsbeginselen ter bescherming van de belastingplichtige. Anderzijds geldt het belang van fiscale transparantie om belastingontwijking aan te pakken. In deze afweging zal een proportionele inperking van het verschoningsrecht geoorloofd kunnen zijn zolang de te verstrekken informatie ziet op structuren met een daadwerkelijk risico op belastingontwijking.”

Categorie: Nieuws Tags: belastingontwijking, Panama Papers, EU

Tags: belastingontwijking, Panama Papers, EU

Gerelateerde artikelen

28 juni 2022

Van Rij: belastingontwijking via Nederland flink afgenomen door maatregelen

28 juni 2022

Handelen belastingadviseur bij Malta-structuur verwijtbaar, maar geen opzet of grove schuld

22 juni 2022

Hongarije blokkeert akkoord EU-minimumtarief winstbelasting

24 mei 2022

‘Nederland goed op weg met aanpak belastingontwijking, zorgen over woning- en arbeidsmarkt’

Docenten

jan wietsma
Jan Wietsma
Ruben Stam
Martijn Bedaux
Casper Mons
Patrick Wille
Martijn Paping
Martijn Paping
Roger van de Berg
Marja van den Oetelaar
Beishuizen
Kees Beishuizen
Marco de Weerd
Alex Schrijver
Bram de Nies
Bram de Nies
Pieter Tielemans
Patrick Vettenburg
Jaap Wisse
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Arnaud Booij
Bernard Schols
Herman van Kesteren
Gerwin Volkerink
Chanien Engelbertink
Heleen Elbert
Wilbert Nieuwenhuizen
Pieter Kok
Arthur Hofman
Albert Heeling
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Almer de Beer
Almer de Beer
john dullaart
John Dullaart
Mirjam Koenes
Mirjam Koenes
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Redmar Wolf
Joost Severs
Ronald Bergenhenegouwen
Ronald Bergenhenegouwen
Robbert Peek
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Ruben Stam
Ruben Stam
Joep Swinkels
Ron Mulder

Blogs

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen