Grote bedrijven in Nederland stappen in toenemende mate over naar elektrisch rijden. Royal HaskoningDHV maakt bekend dat in 2021 het volledige wagenpark 100% elektrisch zal zijn. Dat gaat om 500 auto’s.
Ook de energiebedrijven Nuon en Eneco gaan over op elektrisch rijden. KPN wil vanaf 2025 alleen nieuwe auto’s in gebruik nemen als die rijden op basis van biogas, waterstof of elektriciteit, schrijft het FD. Bij Royal HaskoningDHV is afgelopen jaar getest met een kleiner aantal elektrische auto’s voordat het besluit viel om definitief over te stappen. Bij elk nieuw leasecontract kan gekozen worden uit (nu) vier modellen: de BMW i3, de Volkswagen e-Golf, de Renault ZOE of de Hyundai Ioniq. In 2021 zijn alle wagens vervangen.
Marginaal
In absolute aantallen zijn de verkopen van volledig elektrische auto’s nog marginaal ten opzichte van benzine- en dieselauto’s. Tot en met juli werden ruim 240.000 auto’s op basis van benzine, diesel of lpg verkocht en slechts 3634 volledig elektrische auto’s. Dat was echter wel een stijging van 90% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging. De verwachting is dat de verkopen blijven toenemen, zeker als er in 2019 en 2020 meer nieuwe modellen op de markt komen.
Zuidas
De verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s in Nederland zat in het tweede kwartaal van dit jaar stevig in lift. De verkoop van hybride auto’s duikelde echter. Ten opzichte van een jaar eerder steeg de verkoop met 168 procent, zo blijkt uit verkoopcijfers die de Europese brancheorganisatie ACEA publiceerde. Ook binnen de gehele Europese Unie (EU) was er sprake van een stevige stijging. ‘Het overgaan op elektrisch rijden speelt bij veel grote ondernemingen’, zegt woordvoerder Floris Liebrand van de RAI Vereniging in het FD. ‘Met name bedrijven op de Zuidas in Amsterdam zijn er mee bezig. Verder hebben we bijvoorbeeld over dit thema gesproken met Deloitte en softwarebedrijf SAP.’
Bijtelling
Volgens Liebrand speelt ten dele mee dat de bijtellingsregeling voor leaserijders dit jaar is veranderd. Daardoor zijn alleen volledig elektrische auto’s fiscaal aantrekkelijk. Zo is de verkoop van hybrides ruim gehalveerd. Hij wijst daarnaast op een aantal andere onderliggende trends. Zo vormt de afschrijvingstermijn een steeds kleiner risico omdat de accu’s beter worden en de laadinfrastructuur sterk verbetert. Ook de actieradius wordt beter.
Groeipad
De elektrische auto beweegt op een groeipad naar een 100% aandeel in de Europese autoverkopen, stelde het ING Economisch Bureau eerder in het rapport ‘Breakthrough of electric vehicle threatens European car industry’. Volgens het bureau zullen in 2024 de kosten van eigendom en gebruik van een volledig elektrische auto met voldoende range (actieradius) in evenwicht zijn met die van een gelijkwaardige brandstof aangedreven auto op Europa’s grootste markt, Duitsland.
De verkoop van volledig elektrisch aangedreven auto’s in Nederland zat in het tweede kwartaal van dit jaar stevig in lift. De verkoop van hybride auto’s duikelde echter.