MKB’ers hangen meer aan hun bedrijf dan een jaar geleden. Dat zegt Marktlink, adviseur bij aan- en verkoop van bedrijven op Consultancy.nl.
Veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf verwachten dat de waarde van hun onderneming op korte termijn zal stijgen. De verwachtingen van investeerders op dat gebied zijn veel minder positief. Ook verschillen ondernemers en investeerders van mening over de factoren die belangrijk zijn voor de waardering en over de toegevoegde waarde van investeerders.
Verkoopgolf
Sinds 2014 voert onderzoeksbureau SAMR in opdracht van de overname- en fusiebegeleider onderzoek uit naar het sentiment in de verkoopmarkt voor bedrijven. Voor het ondernemersdeel sprak het onderzoeksbureau met 217 (mede)eigenaren van familiebedrijven. Werd vorig jaar nog een verkoopgolf voorspeld, nu zitten ondernemers volgens Marktlink weer wat meer vast aan hun bedrijf. Het aandeel ondernemers dat vorig jaar aangaf dat de verkoop van zijn of haar bedrijf binnen een jaar relevant zou kunnen zijn verdubbelde vorig jaar nog ruim van 9% naar 20%, maar dit jaar zakt het aantal naar 13%. Ook zijn er veel minder ondernemers die nadenken over de mogelijkheid om hun bedrijf binnen twee jaar van de hand doen; van 20% naar 12%. Wat betreft de termijnen van tussen de vijf en tien jaar en meer dan tien jaar steeg de verkoopbereidheid van respectievelijk 23% naar 25% en 26% naar 44%. Marktlink verklaart de gedaalde verkoopbereidheid door de positieve ontwikkeling van de economie.
Waardestijging
Maar liefst 82% van de ondernemers geeft namelijk aan te verwachten dat de waarde en tevens verkoopprijs, van zijn bedrijf de komende jaren zal stijgen: 50% van de respondenten voorziet een lichte waardegroei en 32% een sterke waardegroei. De overige 18% denkt dat de waarde ongeveer gelijk zal blijven en slechts 3% van de respondenten verwacht een daling. Investeerders zijn minder positief over de verwachte waardegroei van overnamedeals, zeggen de onderzoekers. Niet meer dan een kwart van hen voorziet dat de gemiddelde EBIT-multiple de komende jaren zal stijgen. Terwijl investeerders van mening zijn dat waardeperceptie met name afhankelijk is van het huidige management van de onderneming – nog meer dan van de groeikansen en huidige winstgevendheid – is slechts één op de tien ondernemers (11%) het hiermee eens. Zij hechten meer waarde aan het klantenbestand (53%), de groeikansen (44%), de huidige winstgevendheid (43%), een ervaren personeelsbestand (35%) en de reputatie/merknaam (33%).