• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Belastingplan 2020: wat is beter, zelfstandigenaftrek in 9 jaar van € 7.280 naar € 5.000 of kijken naar urencriterium?

Belastingplan 2020: wat is beter, zelfstandigenaftrek in 9 jaar van € 7.280 naar € 5.000 of kijken naar urencriterium?

Nieuws

8 november 2019 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

In het Belastingplan voor 2020 wordt aangekondigd dat de zelfstandigenaftrek vanaf volgend jaar wordt verminderd. Het plan is om dit voordeel -ook voor ZZP’ers- de komende negen jaar terug te brengen van 7.280 euro naar 5.000 euro. Volgens het voorstel bedraagt de zelfstandigenaftrek in 2020 nog 7.030 euro. Het is nog onzeker of de versobering van de zelfstandigenaftrek daadwerkelijk gaat plaatsvinden. Zo laat ZZP Nederland weten de mogelijke beperking te beschouwen als een signaal van anti-ondernemers sentimenten in de politiek. In december wordt pas echt duidelijk wat er gaat gebeuren als het Belastingplan definitief wordt aangenomen.

Urencriterium zelfstandigenaftrek is al probleem sinds 1983

De zelfstandigenaftrek is al sinds de invoering in 1983 een zorgenkind. Waarom? Omdat heel moeilijk controleerbaar is of aan het urencriterium wordt voldaan. Ik ken de hele geschiedenis van de zelfstandigenaftrek, omdat het mijn afstudeeropdracht was in het jaar 2000. Wist u bijvoorbeeld dat de zelfstandigenaftrek in de jaren negentig is verhoogd vanwege de komst van de euro en kassasystemen hierop aangepast moesten worden? Maar dat een winkel die slechts in het weekend open is, hier niets aan heeft, omdat deze ondernemer niet in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek? Dit vanwege datzelfde urencriterium.

Urencriterium vervangen door inkomenscriterium?

In mijn afstudeerwerkstuk pleitte ik niet voor afschaffing van de zelfstandigenaftrek, maar wel voor afschaffing van het urencriterium. Zo vind ik het niet terecht dat ondernemers die bijvoorbeeld 1.000 uur werkzaam zijn in hun bedrijf (dus minder dan 1.225 uur) helemaal geen recht hebben op de zelfstandigenaftrek, terwijl zij misschien wel afhankelijk zijn van dit inkomen. Denk bijvoorbeeld aan mantelzorgers, verzorgers van kinderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten die wellicht niet altijd kunnen voldoen aan het urencriterium. Bovendien vergt het urencriterium een administratie dat naar mijn idee niet past bij kleine zelfstandigen waarvoor de zelfstandigenaftrek nu juist bedoeld is. En wat dacht u van de hybride ondernemer: iemand die gedeeltelijk in loondienst is en gedeeltelijk een eigen onderneming drijft?

Beter zou naar mijn idee zijn een inkomenscriterium te hanteren door:

  • afbouw van de zelfstandigenaftrek op basis van inkomen uit andere bronnen;
  • aftoppen van de zelfstandigenaftrek boven een bepaald winstinkomen.

Het grote voordeel van een inkomenscriterium in plaats van een urencriterium is dat de aangiften op het punt van de zelfstandigenaftrek geautomatiseerd afgedaan kunnen worden! Wat zal dat een administratieve lastenverlichting geven! Als de politiek deze keuze durft te maken, dan hoeft de zelfstandigenaftrek misschien helemaal niet afgebouwd te worden. Bovendien komt de zelfstandigenaftrek dan terecht bij de groep die deze aftrek het hardst nodig heeft: de zelfstandigen met een inkomen tot ca. € 20.000 die hiervan moet leven. Op deze manier blijven deze ondernemers buiten de bijstand en kunnen pijnloos naar een dienstbetrekking overstappen (indien mogelijk), als het urencriterium is afgeschaft.

MKB-winstvrijstelling

In de gehele discussie mis ik de aandacht voor de MKB-winstvrijstelling. Dat dit voor grote winstgenieters (boven de circa € 60.000) meer belastingvoordeel oplevert dan de zelfstandigenaftrek (€ 7.280), is duidelijk: 14% van de winst na zelfstandigenaftrek is vrijgesteld. Bij invoering van de MKB-winstvrijstelling in 2007 bedroeg deze 10% en gold ook nog het urencriterium. Deze laatste eis is in een later jaar komen te vervallen.

De invoering van de MKB-winstvrijstelling had te maken met het verlagen van het vennootschapsbelastingtarief waar IB-ondernemers niet voor in aanmerking kwamen. Nu in 2020 opnieuw het vennootschapsbelastingtarief wordt verlaagd (van 19% naar 16,5%) is het vreemd dat niet gelijktijdig de MKB-winstvrijstelling wordt verhoogd.

Laat de fiscale gevolgen doorrekenen

Wat ik met dit hele verhaal wil zeggen, is dit: hoe de belastingwijzigingen uitpakken voor de individuele ondernemer, zal voor iedereen anders zijn. Zo heb ik onlangs voor een eenmanszaak een belastingberekening gemaakt voor 2019, 2020 en 2021 en een vergelijking gemaakt met een mogelijke omzetting naar de BV. Uit deze berekening viel op te maken dat omzetting naar een BV met terugwerkende kracht tot 1 januari voor dit jaar al positief uitpakt! Dus ondanks de ‘oude’ zelfstandigenaftrek kan deze ondernemer beter kiezen voor de BV-vorm.

Barbara Rijskamp

Fiscaal jurist bij Rijskamp Fiscaal.

 

Categorie: Nieuws Tags: BV, rechtsvormen, urencriterium, zelfstandigenaftrek

Tags: BV, rechtsvormen, urencriterium, zelfstandigenaftrek

Gerelateerde artikelen

31 maart 2025

Starter kiest steeds meer voor een BV

8 januari 2025

Afspraak met BV onzakelijk, geen bron van inkomen voor eenmanszaak belastingadviseur

6 september 2024

Opheffing handhavingsmoratorium: geen vergrijpboetes en geen modelovereenkomsten

12 juli 2024

Transactie van BV als meester van koopovereenkomst is onzakelijk

Docenten

Hanneke Kroonenberg
Joep Swinkels
Saskia Jacobsen
Alex Schrijver
Almer de Beer
Almer de Beer
Heleen Elbert
Geert Witlox
Barry Willemsen
Bernard Schols
Chanien Engelbertink
Kirsten Kievit
Hans Tabak
Herman van Kesteren
John Bult
Derwish Rosalia
Marja van den Oetelaar
Edwin de Witte
Ron Mulder
Kirsten Roskam
Debby Kettler
Debby Kettler
Patrick Wille
Casper Mons
Jan Mooren
Kees Beishuizen
Chris Dijkstra
Pieter Kok
Martine Cranendonk
Martin de Graaf
Bob de Koning
Roger van de Berg
Rohalt Janssens
Koert van Loon
Willem Veldhuizen
Erik van Toledo
Albert Heeling
Imke Bos
Martijn Paping
Martijn Paping
Bram Lemmens
Teunis van den Berg
Bob van Leeuwen
Wilbert Nieuwenhuizen
jan wietsma
Jan Wietsma
Arnaud Booij
Martijn Bedaux
Jeroen Knol
Ludo Mennes
Joost Severs
Guney Bagislayici
Ewoud de Ruiter

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 14 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 7 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 5 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 3 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen