• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Oproep tot invoeren van Europese veelvliegtaks

Oproep tot invoeren van Europese veelvliegtaks

Nieuws

Veelvliegers een extra belasting laten betalen kan EU-breed 21% CO2-uitstoot schelen en bovendien € 64 miljard opleveren.

21 oktober 2024 door Fiscaal Vanmorgen

Dat blijkt uit onderzoek van bureau CE Delft in opdracht van onder meer anti-vliegbeweging Stay Grounded. 90 organisaties en 47 academici roepen in een gezamenlijke verklaring de EU op zo’n veelvliegtaks in te voeren.

Veel inkomsten, kleine groep die minder vliegt

De uitstoot zou daarmee sterk omlaag gaan, terwijl maar 5% van de mensen minder zou gaan vliegen. De overgrote meerderheid van de mensen zou er bovendien niet aan meebetalen. “Het zou een verzesvoudiging van de Europese luchtvaartbelastinginkomsten betekenen, gelijk aan 30% van het complete jaarlijkse budget.” De extra inkomsten zouden al 20% van de benodigde investeringen in het behalen van de overeengekomen klimaatdoelen kunnen bekostigen.

“Het maakt nu niet uit of je vliegt om je familie voor het eerst in jaren te bezoeken, of dat je voor de tiende keer dit jaar naar je vakantiehuis gaat”, aldus een woordvoerder. “Een veelvliegtaks zou een eerlijke maatregel zijn die excessief vliegen door vermogende passagiers aan banden legt en tegelijk de inkomsten vergroot waarmee ook kan worden geïnvesteerd in betaalbaar openbaar vervoer.”

Ook btw en brandstofheffing voor vliegmaatschappijen

De belasting zou oplopend worden geheven vanaf de tweede retourvlucht binnen een jaar en er zou een toeslag gelden voor de meest vervuilende vluchten en voor de duurste zitplaatsen. Bovendien zou in het voorstel de huidige uitzondering voor de luchtvaart op het heffen btw en belasting op brandstof worden opgeheven. “Dat zou een sociaal eerlijke manier zijn om buitensporige vervuiling door de meest welgestelde veelvliegers aan te pakken, terwijl lagere inkomensgroepen toegang houden tot betaalbare vluchten.”

Toeslag tot € 600 per vlucht

De belasting zou in de plaats komen van de huidige belastingen en gelden voor alle reizigers in de dertig landen van de Europese Economische Ruimte en het Verenigd Koninkrijk. De eerste retourvlucht is vrij van heffing, daarna loopt het bedrag op: € 50 voor vluchten drie en vier, € 100 voor de twee vluchten daarna, oplopend tot € 400 vanaf de negende vlucht. Daar komt dan nog € 100 bij voor eerste klas of business class, € 50 voor middellange vluchten en € 100 voor lange vluchten. In totaal zou iemand die zijn tiende eersteklas-retourvlucht maakt over lange afstand dus tweemaal € 600 extra betalen. Het effect zou zijn dat de Europese vliegvelden ruim 25% minder passagiers hoeven te verwerken.

Volgens het onderzoek vliegt meer dan de helft van de mensen helemaal niet. 11% vliegt meer dan drie keer per jaar. Ruim een op de drie huishoudens met een inkomen van meer dan een ton boekt minimaal drie retourvluchten per jaar.

Categorie: Nieuws Tags: belasting, co2-uitstoot, vliegbelasting

Tags: belasting, co2-uitstoot, vliegbelasting

Gerelateerde artikelen

15 mei 2025

Klein verschil in CO2-uitstoot met referentieauto heeft geen effect op handelsinkoopwaarde

30 december 2024

‘Strengere belastingregels voor expats schrikken multinationals af’

29 oktober 2024

SRA: wijs klanten op bezwaarmogelijkheid villataks en excessief lenen

16 september 2024

Gulpen-Wittem moet verhoging forensenbelasting terugdraaien

Docenten

Hannah van der Schrier
Erik van Toledo
Teunis van den Berg
Chanien Engelbertink
Chris Dijkstra
Bob de Koning
Derwish Rosalia
Arnaud Booij
Heleen Elbert
Alex Schrijver
Casper Mons
Kees Beishuizen
Herman van Kesteren
Debby Kettler
Debby Kettler
Willem Veldhuizen
Saskia Jacobsen
Bob van Leeuwen
Léon de Jager
Pieter Kok
jan wietsma
Jan Wietsma
John Bult
Edwin de Witte
Jeroen Knol
Janita Klomp
Geert Witlox
Albert Heeling
Carolien Janssen
Hanneke Kroonenberg
Roger van de Berg
Guney Bagislayici
Koert van Loon
Martin de Graaf
Hans Tabak
Almer de Beer
Almer de Beer
Joep Swinkels
Anne Opbroek
Martijn Bedaux
Ruben Stam
Ruben Stam
Ruben Stam
Martine Cranendonk
Wilbert Nieuwenhuizen
Patrick Wille
Imke Bos
Marja van den Oetelaar
Rohalt Janssens
Joost Severs
Kirsten Kievit
Ewoud de Ruiter
Bernard Schols
Frans Sijbers
Martijn Paping
Martijn Paping
Ludo Mennes
Kirsten Roskam
Barry Willemsen
Ron Mulder
Bram Lemmens

Blogs

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 11 weergaven

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 10 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 6 weergaven

  • Hof van Justitie: verplichte vermelding op factuur bij toepassing vereenvoudigde ABC-regeling 4 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen