• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Uitgelekte plannen: meer belastingvoordelen elektrisch rijden

Uitgelekte plannen: meer belastingvoordelen elektrisch rijden

Nieuws

29 november 2018 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Met onder meer belastingvoordelen en subsidies willen het kabinet en de mobiliteitssector tot 2030 stimuleren dat auto’s op fossiele brandstof verdwijnen en er alleen nog elektrische auto’s rijden. Dat schrijft de NOS, die de hand wist te leggen op nog vertrouwelijke stukken die zijn besproken aan de zogenoemde Mobiliteitstafel, een onderdeel van het Klimaatakkoordoverleg.

De onderhandelende partijen – het Rijk en de mobiliteitssector – zijn het volgens bronnen bijna eens over alle maatregelen. ‘Maar de onderwerpen liggen zo gevoelig dat de gesprekken langer duren dan gedacht’, aldus de NOS.

Aanschafsubsidie en BPM-vrijstelling

Voor nieuwe emissieloze auto’s voor privégebruik komt er in 2021 een aanschafsubsidie van €6000 euro, aflopend naar €2200 euro in 2030, is het voornemen. Elektrische auto’s blijven tot 2025 vrijgesteld van bpm. Vanaf 2025 betaalt de koper eenmalig €350. Verder gaan volledig elektrische rijders vanaf 2025 motorrijtuigenbelasting (mrb) betalen. Tot dat jaar zijn zij nog helemaal vrijgesteld. Voor zakelijke auto’s komt er een verlaagde bijtelling en een bpm die in 2021 €3430 bedraagt en terugloopt tot €1830 in 2024. De zogenoemde milieu-investeringsaftrek (MIA) die bedrijven nu voor elektrische auto’s of laadpunten kunnen aanvragen vervalt na 2020.

Accijnsverhoging

Het het gebruik van fossiele brandstoffen te ontmoedigen zou de accijns op benzine vanaf 2020 met €0,01 verhoogd moeten worden, die op diesel in 2020 met €0,01 cent en in 2023 nogmaals met €0,01 cent. Voor kilometervreters kan dit flink in de papieren lopen, al om die reden is daar geen instemming over aan de klimaattafel. Verder gaat de motorrijtuigenbelasting voor diesel- en benzineauto’s omhoog.

Het FD schreef deze week nog dat de onderhandelingen uiterst stroef verlopen. Minister Wiebes liet donderdag juist weten te verwachten dat er nog eind dit jaar een ‘onderhandelaarsakkoord’ ligt dat het Planbureau voor de Leefomgeving na de feestdagen kan doorrekenen.

 

 

Sommige plannen lopen tot 2030, maar eigenlijk vinden alle partijen dat de toekomst van elektrisch rijden na 2025 nog moeilijk is te overzien.  Daarom wordt er geld voor gereserveerd tot 2025. Automobilisten, dat wil zeggen elektrische rijders, krijgen er ook wat voor terug, onder meer een netwerk met 1,8 miljoen laadpunten, verspreid over het hele land.

Door het aanpassen van belastingen zoals hierboven beschreven, loopt de overheid op de lange termijn veel belastinginkomsten mis. Daarom willen de onderhandelaars onderzoeken hoe in de toekomst op een andere manier belasting geheven kan worden. Dat zou rekeningrijden kunnen zijn, een milieubelasting of betalen naar gebruik.

 

 

Categorie: Nieuws Tags: accijnsverhoging, BPM, elektrisch rijden, milieu-investeringsaftrek, subsidies

Tags: accijnsverhoging, BPM, elektrisch rijden, milieu-investeringsaftrek, subsidies

Gerelateerde artikelen

28 oktober 2025

Netcongestie dwarsboomt subsidieaanvragen laadpalen voor trucks

21 oktober 2025

BPM-naheffingsaanslag kan niet op naam van eenmanszaak worden opgelegd

12 september 2025

Staatssecretaris mikt op vereenvoudiging bpm-teruggaveregeling bij export

22 augustus 2025

Slim laden met korting: proef laat forse besparing en minder netdruk zien

Docenten

Herman van Kesteren
Audrey Brunings
Willem Veldhuizen
Jasper de With
Derwish Rosalia
Joep Swinkels
Kirsten Roskam
Alex Schrijver
Geert Witlox
John Bult
Winfred Merkus
Daan van Antwerpen
Bob de Koning
Bram Lemmens
Almer de Beer
Almer de Beer
Hans Tabak
Guney Bagislayici
Rakesh Ghirah
Kirsten Kievit
Bernard Schols
Roger van de Berg
Patrick Wille
Ludo Mennes
Wilbert Nieuwenhuizen
Martijn Paping
Martijn Paping
Rohalt Janssens
Koert van Loon
Edwin de Witte
Erik van Toledo
Bob van Leeuwen
Casper Mons
Léon de Jager
Martijn Bedaux
Imke Bos
Chanien Engelbertink
Ron Mulder
Jan Mooren
Chris Dijkstra
jan wietsma
Jan Wietsma
Ewoud de Ruiter
Barry Willemsen
Martin de Graaf
Martine Cranendonk
Heleen Elbert
Kees Beishuizen
Pieter Kok
Arnaud Booij
Jeroen Knol
Joost Severs
Teunis van den Berg
Saskia Jacobsen
Hanneke Kroonenberg
Debby Kettler
Debby Kettler
Albert Heeling
Marja van den Oetelaar

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 16 weergaven

  • Hof van Justitie: verplichte vermelding op factuur bij toepassing vereenvoudigde ABC-regeling 14 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 7 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 5 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen