Drie van de tien keer dat een ondernemer in 2018 de Belastingtelefoon belde kreeg hij of zij geen medewerker aan de lijn. Dat blijkt volgens de Telegraaf uit bereikbaarheidscijfers van de Belastingtelefoon. De Belastingtelefoon kampt al langer met grote capaciteitsproblemen waardoor de bereikbaarheid van de dienst slecht is. Staatssecretaris Snel van Financiën moest zich er al verschillende malen over verantwoorden in de Tweede Kamer.
Verslechtering
In heel 2018 is in totaal 12,5 miljoen keer gebeld naar de Belastingtelefoon, waarvan 2,5 miljoen keer zonder resultaat. In 1,3 miljoen gevallen hing de beller zelf op, 1,2 miljoen keer kwamen bellers vanwege drukte niet eens in de wachtrij. Dat is een flinke verslechtering ten opzichte van een jaar eerder, toen een half miljoen meer mensen gehoor kregen op ongeveer evenveel bellers. In 2016 kregen 1,4 miljoen van de ruim 14 miljoen bellers niemand aan de lijn. In twee jaar tijd is het aantal telefoontjes zonder resultaat dus verdubbeld van één naar twee op tien.
Ondernemers
Bij ondernemers zijn de resultaten slechter dan de algemene cijfers. Minder dan 1,6 miljoen van de ruim 2,2 miljoen belletjes bereikten een medewerker, van de tien bellers kregen er dus zeven ondernemers iemand aan de lijn.
Bron: Telegraaf