De ondernemer ontdekt schoorvoetend de youngtimer: de auto van minimaal vijftien jaar oud, blijkt uit CBS-cijfers. Wat zijn de voor- en nadelen bij zakelijk gebruik? Business Insider zette ze op een rij.
Ondernemers kunnen beter voor een gebruikte auto kiezen om direct al groot waardeverlies te voorkomen. Maar de bijtelling geldt altijd over de nieuwwaarde. Zo betaal je voor een tweedehands Volvo V70 uit 2016 misschien € 29.000, maar geldt de bijtelling van 25% over de catalogusprijs van € 44.000.
Goedkoper in aanschaf en bijtelling
Met de youngtimerregeling wordt dat probleem omzeild: voor auto’s van 15 jaar of ouder geldt een bijtelling van 35%. Hoger dan bij jongere auto’s, maar die bijtelling wordt wel berekend over de dagwaarde. Niet alleen de aanschaf is voordeliger, ook de bijtelling. Als een Volvo V70 uit 2003 zo’n € 3.500 kost, is de bijtelling € 1.225 per jaar. Dat scheelt bijna € 10.000 met de jongere Volvo. Bovendien daalt de bijtelling elk jaar.
Voorbelasting verminderen
Voor de omzetbelasting geldt wel de catalogusprijs. Wordt voor het privégebruik 2,7% in mindering gebracht op de voorbelasting, dan wordt dat berekend over de cataloguswaarde van de auto. Maar voor de meeste ondernemers met een youngtimer geldt een lager percentage. Als de btw niet aftrekbaar is omdat de auto ooit in het bezit is geweest van een particulier, dan mag worden uitgegaan van 1,5% btw over het privégebruik.
Benzine beter dan diesel
Nadelen zijn dat youngtimers over het algemeen meer benzine verbruiken dan jonge auto’s. Per saldo zijn nieuwe auto’s naar schatting 15% procent zuiniger dan auto’s uit 2001 – 2004. Ook de fijnstof-uitstoot van youngtimers – met name diesels – is hoger. Met ingang van volgend jaar krijgen extra vervuilende diesels een toeslag van 15% op de motorrijtuigenbelasting. Diesel-youngtimers hebben bovendien ook last van milieuzones in steden.
Kilometerstand belangrijker dan leeftijd
Aandachtspunten zijn verder de hogere onderhoudskosten en de bekendheid van de onderhoudshistorie. De kilometerstand is belangrijker dan de leeftijd, maar de technische staat is verreweg het meest bepalend voor de kwaliteit van de auto. Voor de Belastingdienst moet de dagwaarde aannemelijk zijn. De aankoopfactuur kan als bewijs dienen, in later jaren een taxatierapport. Een online kentekencheck geeft slechts een grove indicatie van de waarde.
Bron: Business Insider