De Auditdienst Rijk (ADR) heeft op verzoek van de directeur-generaal Belastingdienst onderzoek gedaan naar de onderbouwing van de voortgangsrapportage over het jaarplan 2019 van de fiscus. Het oordeel is dat de onderwerpen ‘nagenoeg geheel worden geraakt’. Wel zijn er kanttekeningen over onder meer de rapportage over ICT en personeelsbeleid.
De Belastingdienst informeert de Tweede Kamer voortaan drie keer per jaar over de voortgang van het eigen jaarplan. De ADR heeft de rapportage van begin juli onder de loep genomen. ‘In de voortgangsrapportage zijn de onderwerpen van het jaarplan 2019 Belastingdienst nagenoeg geheel opgenomen’, concludeert de auditdienst. ‘Ten aanzien van personeel, uitvoerbaarheid van wetgeving, doorontwikkeling horizontaal toezicht, ICT, vernieuwingsprojecten en toeslaggerechtigden worden enkele onderwerpen niet dan wel summier geraakt.’
Proces heroverwegen
De ADR beveelt aan dat de fiscus nagaat of het achterliggende proces bij de voortgangsrapportage beter kan. ‘Om de rapportagelast voor directies te beperken is door de Belastingdienst gekozen voor aansluiting bij de viermaandsrapportages. Dat was niet altijd passend. Met name de specifieke thema’s bij de directies moesten alsnog worden uitgevraagd.’ Verder konden in de voortgangsrapportage de bereikte resultaten niet altijd concreet worden aangegeven. ‘Het gaat hier veelal om reguliere activiteiten met prestatie-indicatoren die een jaarprestatie meten waardoor het lastig is om de bereikte resultaten van de eerste vier maanden tegen de jaarprestatie-indicatoren af te zetten.’
Verbeterpunten
Er is onder meer niet inzichtelijk of de juiste mensen op de juiste plekken zijn ingestroomd. Ook is niet aangegeven wat de resultaten zijn van 23 uitvoeringstoetsen die de Belastingdienst heeft gedaan met het oog op de uitvoerbaarheid van de wetgeving. De fiscus is ook niet duidelijk over het verbeteren van de ICT. Zo is er geen informatie over het realiseren en implementeren van standaardoplossingen, zogenoemde generieke voorzieningen. ‘Niet duidelijk is hoe deze voorzieningen onderdeel uitmaken van het portfolio 2019.’ Daarnaast is het onderwerp ‘werken aan wendbaarheid’ benoemd. ‘maar niet wordt aangegeven welke activiteiten hiertoe bijdragen’.
Fout over erfbelasting
In de voortgangsrapportage staat verder een fout, constateert de ADR: ‘In de voortgangsrapportage wordt abusievelijk gemeld dat “voortaan met een digitaal formulier een contactpersoon voor de erfbelasting kan worden aangemeld”. Uit ons onderzoek blijkt dat op dit moment geen sprake is van een digitaal formulier voor burgers, maar van digitalisering van het interne productieproces van de Belastingdienst.’
Directeur-generaal Jaap Uijlenbroek zegt de bevindingen over de tekortkomingen te herkennen. ‘Deze zullen worden meegenomen bij het opstellen van de volgende voortgangsrapportages. De aanbeveling van de ADR om het interne totstandkomingsproces van de rapportage te evalueren wordt onderschreven. De ADR wijst er voor de goede orde op dat het jaarplan en de voortgangsrapportages groeidocumenten zijn waarin nog niet alle activiteiten van de Belastingdienst zijn opgenomen, wat ook eerder zo door de Belastingdienst naar de Tweede Kamer is gecommuniceerd.’ Dat heeft staatssecretaris Snel (Financiën) overgenomen in zijn brief aan de Tweede Kamer.