In het stadhuis in Terneuzen is woensdag het eerste steunpunt van de Belastingdienst geopend. Bij zo’n steunpunt kunnen burgers vragen stellen over belastingzaken. Volgens de Belastingdienst is er veel behoefte aan persoonlijk contact.
Toegankelijk maken
Peter Smink, directeur-generaal van de Belastingdienst, noemt het een hele belangrijke dag voor de Belastingdienst: ‘Dit is een grote stap in het toegankelijker maken van onze organisatie. Het afgelopen decennium heeft in het teken gestaan van digitalisering. Veel mensen vinden dat fijn, maar dat geldt niet voor iedereen. Voor de mensen die graag een ander mens tegenover zich willen zien, willen we er in een grotere mate zijn.’
Witte vlekken
In totaal worden er tien steunpunten in Nederland geopend. Terneuzen bijt het spits af: Zeven jaar geleden ging het belastingkantoor in Terneuzen dicht, maar er bleef behoefte bestaan aan een fysieke balie omdat mensen het belastingkantoor in Middelburg vaak te ver vinden. De steunpunten komen in zogeheten witte vlekken: ‘Dat zijn plekken waar de Belastingdienst geografisch gezien niet goed vertegenwoordigd is. Vanuit zo’n plaats moet je een eind reizen naar het dichtstbijzijnde belastingkantoor en daarom richten we in die plekken steunpunten op. Terneuzen is zo’n witte vlek.’punt (foto: Omroep Zeeland)
Vragen
Alle belastingvragen zijn welkom bij het steunpunt: ‘Van de eigen aangifte, toeslagen of betalingen tot aan vorderingen’, vertelt Meijer. Wel is het van belang om eerst via de belastingtelefoon een afspraak te maken. De afspraak bij het steunpunt wordt dan binnen vijf dagen ingepland. In het komende jaar wordt gekeken of het steunpunt in Terneuzen een goede zet is: ‘We hebben nog geen beeld van het aantal mensen dat hier behoefte aan heeft. Daarom kijken we het een jaar aan en evalueren we dan of dit goed werkt’, legt Meijer uit.
Bron: Omroep Zeeland