• Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Fiscaal Vanmorgen

  • Over ons
  • Contact
  • MOCuitgevers
Aanmelden fiscale nieuwsbrief
  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
Home » Ondernemers verstevigen lobby voor bpm-vrijstelling bestelwagens

Ondernemers verstevigen lobby voor bpm-vrijstelling bestelwagens

Nieuws

29 juni 2022 door Fiscaal Vanmorgen

Ondernemersorganisaties hebben in de aanloop naar een Kamerdebat over duurzaam vervoer nog eens gepleit voor het behoud van de bpm-vrijstelling voor bestelbussen. Afbouwen ervan helpt de vergroening van het bedrijfswagenpark niet, betogen zij.

MKB-Nederland, VNO-NCW, evofenedex, Bouwend Nederland, Bovag, TLN, Techniek Nederland en RAI vereniging overhandigden een petitie aan de vaste Kamercommissie voor infrastructuur en waterstaat. De afschaffing van de bpm-vrijstelling voor bestelwagens met fossiele verbrandingsmotor moet van tafel, vinden zij. ‘Ondernemers zijn massaal bezig met verduurzaming en willen ook echt hun wagenpark vergroenen. Maar elektrische bestelwagens zijn nog lang geen volwaardig alternatief voor de installateur, hovenier, aannemer en transporteur die óf lange afstanden moet afleggen óf de bus zwaar moet beladen’, aldus MKB-Nederland-voorman Jacco Vonhof. De actieradius is nog te beperkt en er is nog geen toereikend oplaadnetwerk.

Langer dieselen

De maatregel zal averechts werken doordat ondernemers waarschijnlijk langer in hun oude dieselbus blijven rondrijden of een tweedehands met lagere bpm aanschaffen, voorspellen de ondernemers. ‘Zonder bpm-vrijstelling gaat een nieuwe diesel gemiddeld 11.000 euro meer kosten. Een excessieve en onredelijke lastenverzwaring voor ondernemers, die vooral het mkb raakt’, aldus Vonhof. Circa tweederde van alle bestelwagens in ons land is in gebruik bij bedrijven met maximaal vijf bestelwagens. Vonhof wijst erop dat vele duizenden mkb-bedrijven afhankelijk zijn van een betaalbare bestelbus om hun boterham te kunnen verdienen. Hij pleitte al eerder voor behoud van de fiscale voordelen voor bestelauto’s.

Het kabinet wil met de afbouw van de vrijstelling voor bestelwagens met een fossiele verbrandingsmotor tussen 2024 en 2030 in totaal 2,2 miljard euro ophalen, maar dat zal volgens de ondernemersorganisaties bij lange na niet worden gehaald.

Categorie: Nieuws Tags: BPM, bestelwagens

Tags: BPM, bestelwagens

Gerelateerde artikelen

28 juli 2022

Verwerking bpm-aangifte vertraagd

5 juli 2022

Evaluatie bijzondere regelingen autobelastingen naar Tweede Kamer

23 mei 2022

Mkb vindt elektrische bestelauto te duur en wil bpm-vrijstelling terug

21 januari 2022

Tijdelijke goedkeuring betaling per kwartaal voor bpm-vergunninghouders

Docenten

Arthur Hofman
john dullaart
John Dullaart
Martijn Bedaux
Bram de Nies
Bram de Nies
Jaap Wisse
Patrick Wille
Joep Swinkels
Ron Mulder
jan wietsma
Jan Wietsma
Gerwin Volkerink
Ruben Stam
Ruben Stam
Bernard Schols
Martijn Paping
Martijn Paping
Chanien Engelbertink
Casper Mons
Mirjam Koenes
Mirjam Koenes
Beishuizen
Kees Beishuizen
Robbert Peek
Alex Schrijver
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Pieter Kok
Arnaud Booij
Heleen Elbert
Joost Severs
Ronald Bergenhenegouwen
Ronald Bergenhenegouwen
Marco de Weerd
Pieter Tielemans
Ruben Stam
Redmar Wolf
Bob van Leeuwen
Marja van den Oetelaar
Almer de Beer
Almer de Beer
Herman van Kesteren
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Patrick Vettenburg
Albert Heeling
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Roger van de Berg
Wilbert Nieuwenhuizen

Blogs

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen
  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Lunch & Learnsessies
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • BTW-gids
    • BTW-gids 2022 – Digitaal bekijken
    • BTW-gids 2021 – Digitaal bekijken
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen