• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Home » Zakelijke rijders pleiten voor variabele bijtelling

Zakelijke rijders pleiten voor variabele bijtelling

Nieuws

21 april 2023 door Fiscaal Vanmorgen

De zakelijke leaserijders zijn niet in hun nopjes met de overheidsplannen om fossiele brandstoffen duurder te maken en de bpm te verhogen. De vereniging VZR vindt dat die plannen de beoogde duurzaamheid juist in de wielen rijdt en stellen als alternatief voor om variabele bijtelling in te voeren.

De overheid, die bijvoorbeeld tot ruim een halve ton bpm-korting geeft op de peperdure hybride Range Rover Sport en enkele jaren geleden met bijtellingsvoordeel nog grote wachtrijen met leaserijders veroorzaakte bij de aflevering van Tesla’s, gooit het nu over een andere boeg. En fiscale voordelen, al dan niet om milieubewustzijn te stimuleren, doen het bij de neutrale leaserijder beter dan lastenverhogingen. Volgens bronnen rond het kabinet zou er een plicht komen om gewone brandstoffen met biobrandstof te mengen, waardoor benzine en diesel tot tien cent per liter duurder worden, en zou de bpm vanaf 2025 worden verdubbeld.

De VZR denkt dat die plannen averechts gaan werken. Voor de eigen portemonnee, maar ook voor het klimaat: ‘Hierdoor moeten miljoenen werkenden meer gaan betalen voor het woon-werkverkeer en veroudert het wagenpark nog verder.’ Verduurzaming kan beter worden bereikt door leaserijders te prikkelen met belastingvoordelen in plaats van mee te laten betalen aan de vervuilingslasten, is de boodschap.

Meer bijtelling zorgt voor meer import tweedehands

Met een verdubbeling van de bpm wordt een ‘standaard Hyundai i10’ ruim 2.500 euro duurder, berekent de VZR. In de bijtelling scheelt dat maandelijks bruto al snel een kleine 50 euro en dat zou de leaserijder afschrikken: ‘Het duurder maken van de bpm zorgt er juist voor dat werkenden langer in hun bestaande, vervuilende, auto’s blijven rijden. Het werkt ook de import van gebruikte auto’s in de hand. Het aantal gebruikte auto’s dat geïmporteerd wordt naar Nederland is nu al exponentieel in de afgelopen jaren toegenomen. Oudere vervuilende auto’s worden zo naar Nederland gehaald terwijl de nieuwe schone auto’s in de showrooms zullen blijven staan.’ Volgens VZR-voorzitter Jan van Delft is er maar één alternatief: ‘De bpm voor elektrische voertuigen moet juist omlaag om zoveel mogelijk van deze auto’s op de Nederlandse wegen te krijgen.’

Aanslag op gezinsbudget

Daarnaast is het duurder maken van brandstof oneerlijk, vindt de VZR. ‘Met de toch al tekortschietende onbelaste reiskostenvergoeding van 21 cent per gereden zakelijke kilometer, wordt het tanken voor de meer dan 4,3 miljoen werkende Nederlanders die met hun privéauto voor de baas regelmatig onderweg zijn onbetaalbaar en een veel te grote aanslag op het gezinsbudget.’ Volgens Van Delft is de auto nog altijd voor ruim 70 procent van de werkenden een noodzaak om werkzaamheden uit te voeren. ‘Met deze lastenverhogende maatregelen worden modaal verdienende hardwerkende gezinnen het hardst geraakt.’

1,2 miljard kilometer besparen

De VZR vindt de variabele bijtelling voor de 1,3 miljoen zakelijke auto’s een beter plan. ‘Het volledig overstappen naar een variabele bijtelling geeft een besparing van 1,2 miljard privékilometers met de auto van de zaak en tevens een potentiële bruto-CO2-winst van bijna 200 miljoen kilogram. De inkomsten uit bijtelling gaan in dit scenario met 142 miljoen euro omhoog’, zo heeft de vereniging berekend aan de hand van een proef uit 2021. Het idee is dat leaserijders bijtelling gaan betalen per gereden privékilometer. Dat zou het aantal niet-zakelijke leasekilometers met 15 procent verminderen.

Categorie: Nieuws Tags: autolease, bijtelling, BPM, verduurzaming

Tags: autolease, bijtelling, BPM, verduurzaming

Gerelateerde artikelen

29 september 2023

Hagenaren aangehouden voor bpm-fraude

25 september 2023

Kabinet steekt 125 miljoen in subsidie waterstofauto’s

20 september 2023

Belastingplan 2024: de belangrijkste wijzigingen in de autobelastingen

5 september 2023

Rechtbank knijpt verdienmodel WOZ-bureaus af

Docenten

Martijn Bedaux
Bob van Leeuwen
Casper Mons
Joep Swinkels
Ron Mulder
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Pieter Kok
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Loek Daemen
Bea Aarnoutse
Joost Severs
Roger van de Berg
Chanien Engelbertink
Hans Tabak
Geert Witlox
Marja van den Oetelaar
Jaap Wisse
John Bult
Hanneke Kroonenberg
Patrick Wille
Kirsten Kievit
Erik van Toledo
Barry Willemsen
Alex Schrijver
Martijn Paping
Martijn Paping
jan wietsma
Jan Wietsma
Bram de Nies
Bram de Nies
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Beishuizen
Kees Beishuizen
Willem Veldhuizen
Ruben Stam
Ruben Stam
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Albert Heeling
Debby Kettler
Debby Kettler
Wilbert Nieuwenhuizen
Herman van Kesteren
Heleen Elbert
Arnaud Booij
Saskia Jacobsen
Almer de Beer
Almer de Beer
Bernard Schols
Ruben Stam
Marco de Weerd

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 25 weergaven
  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 21 weergaven
  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 16 weergaven
  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 8 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen