
De vrachtwagens betalen per gereden kilometergemiddeld € 0,167 cent per kilometer (prijspeil 2023). Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe lager de heffing.
Van 2026 tot 2030 komt door de invoering van de vrachtwagenheffing meer dan € 1,6 miljard beschikbaar voor de verduurzaming en innovatie van de vervoerssector. Dit komt, meldt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De netto-opbrengst van de vrachtwagenheffing wordt namelijk geïnvesteerd in de sector.
Aanschafsubsidieregeling
Een belangrijk onderdeel van die investering is de Aanschafsubsidieregeling Zero-Emissie Trucks (AanZET), die gericht is op het stimuleren van de aankoop van emissievrije vrachtwagens. Op 1 oktober was hiervoor nog € 22 miljoen beschikbaar. Vanwege de grote belangstelling was dit budget binnen twee dagen al op. Ook vorige keren was er een overweldigende vraag naar de subsidie en was het beschikbare budget steeds binnen één tot enkele dagen uitgeput. AanZET zal ook komende jaren weer worden opengesteld.
Vijf maatregelen
In de komende jaren gaat het ministerie aan de slag met vijf maatregelen om de transitie naar een duurzame vervoerssector te ondersteunen. Meer dan de helft van de beschikbare € 1,6 miljard wordt besteed aan AanZET, namelijk zo’n € 980 miljoen. Daarnaast gaat het om subsidies om de aanleg van laadpalen voor elektrische vrachtwagens en waterstof-vrachtwagens en -tankstations te stimuleren. Ook is er geld gereserveerd voor onderzoek naar innovaties zoals opladen tijdens het rijden en maatregelen om de efficiëntie in de logistiek te verbeteren.