• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » ‘Kleine financiële instellingen worstelen met wetswijzigingen’

‘Kleine financiële instellingen worstelen met wetswijzigingen’

Nieuws

22 februari 2017 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

In de financiële sector wijzigen wetten en regels elk jaar. Vooral kleine bankorganisaties en verzekeringsmaatschappijen worstelen hiermee, aangezien zij de impact van wetswijzigingen niet altijd goed in kunnen schatten. Dat meldt de recruitmentorganisatie Robert Walters. Volgens hen nemen deze kleine financiële instellingen daardoor soms te laat actie.

De laatste jaren is het aantal wetten en regels voor banken en verzekeraars sterk toegenomen. Elke nieuwe eis vraagt om naleving en controle. Banken moeten daarvoor niet alleen aanvullende informatie verzamelen, verwerken en opslaan, maar ook bestaande processen anders inrichten. Voor die aanpassingen is vaak maar weinig tijd. En haal je de deadline niet, dan riskeer je een boete en reputatieschade.

MiFID II

Een voorbeeld van nieuwe wetgeving is MiFID II, een update van de Europese beleggingsrichtlijn MiFID I. In 2018 moeten alle banken en handelaars up-to-date zijn met hun systemen, zodat toezichthouders de handelsstromen via dataplatforms kunnen controleren. Dat vergt een uitgebreide datarapportage door financiële instellingen. Soms vergt dat contact met meerdere toezichthouders, zoals de AFM, De Nederlandsche Bank en de ECB. Nieuwe software, nieuwe bedrijfsprocessen en goed ingewerkte medewerkers – alles moet geregeld worden.

Projectteams

Grote financiële instellingen stellen hele projectteams of afdelingen samen, maar voor kleinere financiële instellingen is deze aanpak vaak te ambitieus. Die hebben niet de mankracht en de financiële middelen om zulke teams permanent te laten draaien. Toch heeft de wetgeving dezelfde impact en dezelfde deadline als bij de grote spelers. Hoe kun je als kleine financiële instelling verstandig met compliance omgaan? Drie tips:

  1. Begin op tijdFinanciële instellingen die een nieuwe wet of richtlijn moeten naleven, krijgen natuurlijk tijd om dit te realiseren. In die periode heerst er veel onzekerheid. Grote organisaties overleggen vaak met de toezichthouders. Kleine financiële instellingen wachten meestal eerst af om te leren van de beginnersfouten van de concurrent. Volgens Peter Langewis, Senior Manager Interim Solutions bij Robert Walters, heeft die benadering echter een keerzijde. ‘Ten eerste is het een race tegen de klok. Ten tweede zijn goede professionals lastig te vinden en stijgt hun tarief naarmate de deadline van de wetgeving dichterbij komt.
  2. Zoek niet naar het schaap met de vijf potenKenners van de problematiek zijn voor dergelijke projecten onmisbaar, maar waar vind je ze? Grote financiële instellingen leiden vaak zelf mensen op. Voor kleinere instellingen is meestal het inschakelen van externe kennis meestal noodzakelijk. Dat kan bij adviesbureaus en advocatenkantoren, maar dat is een dure optie. Volgens Langewis kunnen ze beter zoeken naar passende interim professionals die in kwaliteit niet onderdoen voor de consultants van een adviesbureau.
  3. Zorg voor duidelijk projectleiderschapElke nieuwe vorm van regelgeving heeft gevolgen voor verschillende bedrijfsprocessen. Dat brengt een risico met zich mee, stelt Langewis: ‘Vaak gaan meerdere afdelingen en divisies binnen een bank de wetswijziging afzonderlijk te lijf.’ Het gevolg? Dubbel werk en gebrekkige afstemming. Het is belangrijk om de implementatieprocessen te stroomlijnen en intensief samen te werken.’ Volgens Langewis kunnen organisaties het best een cross-functioneel team samenstellen met betrokkenen uit meerdere afdelingen en één eindverantwoordelijke voor het gehele project.

Categorie: Nieuws Tags: banken

Tags: banken

Gerelateerde artikelen

4 februari 2025

Banken willen inzage in telefoongegevens tijdens overboekingen

1 juli 2024

Banken stoppen gezamenlijke transactiemonitoring

27 mei 2024

Onderzoek: discriminatie en meer controles banken dan verplichting vanuit wwft

27 maart 2024

Hof verplicht SNS om coffeeshophouder zakelijke rekening aan te bieden

Docenten

Ewoud de Ruiter
Casper Mons
John Bult
Heleen Elbert
Chanien Engelbertink
Koert van Loon
Roger van de Berg
Carolien Janssen
Pieter Kok
Hans Tabak
Anne Opbroek
Derwish Rosalia
Herman van Kesteren
Martin de Graaf
Hannah van der Schrier
Geert Witlox
Patrick Wille
Ruben Stam
Joost Severs
Bob van Leeuwen
Martijn Bedaux
Joep Swinkels
Albert Heeling
Arnaud Booij
Frans Sijbers
Bernard Schols
Ruben Stam
Ruben Stam
Barry Willemsen
Martijn Paping
Martijn Paping
Bob de Koning
Martine Cranendonk
Kirsten Roskam
Chris Dijkstra
Wilbert Nieuwenhuizen
Saskia Jacobsen
Imke Bos
Jeroen Knol
Edwin de Witte
Willem Veldhuizen
Guney Bagislayici
Debby Kettler
Debby Kettler
Léon de Jager
jan wietsma
Jan Wietsma
Kirsten Kievit
Marja van den Oetelaar
Ludo Mennes
Teunis van den Berg
Rohalt Janssens
Hanneke Kroonenberg
Erik van Toledo
Janita Klomp
Kees Beishuizen
Alex Schrijver
Bram Lemmens
Ron Mulder
Almer de Beer
Almer de Beer

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 16 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 13 weergaven

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 10 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 7 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen