• Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière
Home » CPB wil aanschaf veilige auto’s  fiscaal stimuleren

CPB wil aanschaf veilige auto’s  fiscaal stimuleren

Nieuws

7 september 2018 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

Voertuigveiligheid kan doelgerichter worden beprijsd, waardoor de prijs van veilige auto’s daalt en die van onveilige auto’s stijgt. Dat stelt het Centraal Planbureau (CPB) in het rapport De fiscale behandeling van voertuigveiligheid. Daarin pleit het planbureau niet voor een nieuwe belasting, maar voor het beter differentiëren van bestaande belastingen.
De laatste decennia is steeds meer aandacht gekomen voor het beprijzen van de maatschappelijke kosten van mobiliteit. Voorbeelden hiervan zijn de differentiatie naar CO2-uitstoot van aanschafbelastingen (BPM) van auto’s en diverse beleidsvoorstellen voor een kilometerheffing. Een ander belangrijk aspect is hierbij echter niet goed beprijsd: voertuigveiligheid. Dit is opvallend, want veiligheid blijkt veruit de grootste maatschappelijke kostenpost van mobiliteit te zijn.

BPM

Daarbij komt dat de maatschappij profiteert van een verbeterde veiligheid, terwijl de automobilist betaalt. Het budgetneutraal differentiëren van een belasting zoals de BPM is een manier om kopers een prikkel te geven om een veiligere auto aan te schaffen.

Technologie

Auto’s worden met de tijd steeds veiliger, zowel voor de inzittenden als voor de omgeving. Airbags, ABS, ESC (Elektronische Stabiliteits Controle) en kreukelzones zijn hierbij belangrijke innovaties geweest en door de overheid verplicht. Toch zijn er nog steeds significante verschillen tussen voertuigen in de mate waarin ze bescherming bieden bij een botsing, zowel aan de inzittenden, als aan andere verkeersdeelnemers zoals voetgangers of fietsers. Daarnaast zijn voertuigen in verschillende mate in staat om ongevallen te vermijden door toepassingen van technologie, bijvoorbeeld automatische remsystemen. Zonder gedegen onderzoek en informatievoorziening is het voor consumenten niet eenvoudig om een veilig voertuig te kiezen: sommige zware terreinauto’s bieden voetgangers een betere bescherming in geval van een ongeluk dan een kleine stadsauto.
Vanuit een welvaartseconomisch perspectief is het wenselijk om de aanschaf van veilige voertuigen te stimuleren. De baten van veiligere auto’s komen immers grotendeels ten goede van de maatschappij, terwijl de kosten volledig worden gedragen door de consument. Hierdoor zullen automobilisten over het algemeen minder bereid zijn te betalen voor een hogere voertuigveiligheid dan vanuit een maatschappelijk perspectief wenselijk is. In dit geval leidt de marktuitkomst tot een voertuigmix die minder veilig is dan maatschappelijk optimaal.

Differentiatie autobelastingen

Er zijn meerdere mogelijkheden voor het stimuleren van de aanschaf van veilige auto’s. Een voor de hand liggende mogelijkheid is om de autobelastingen (BPM en/of MRB) niet alleen te differentiëren naar CO2-uitstoot, maar ook op basis van de maatschappelijke veiligheidskosten van een voertuig. De figuur hierna laat zien dat verkeersveiligheid een grotere maatschappelijke kostenpost is dan emissies (CO2, NOx en fijnstof) per voertuigkilometer. Daarnaast blijkt de huidige accijns de maatschappelijke kosten van milieu, geluid en verkeersonveiligheid al bij de automobilist in rekening te brengen. We pleiten dan ook niet voor een nieuwe belasting, maar voor het beter differentiëren van bestaande belastingen.

Informatievoorziening

Naast beprijzen zijn er ook andere beleidsopties. Zo kan de informatievoorziening richting consumenten worden verbeterd. Het stellen van minimumveiligheidseisen in EU-verband is ook een goede (en momenteel veelgebruikte) beleidsoptie, maar verlaagt slechts de maatschappelijke kosten zonder die in rekening te brengen. Ook doen verzekeraars experimenten met lagere tarieven als klanten bepaalde veiligheidssystemen hebben. Dit heeft echter een zeer beperkte invloed op de aanschafbeslissing van een auto, hét moment waarop mensen moeten kiezen of ze voor een veiligere auto gaan. De optimale vormgeving van voertuigveiligheidsbeleid is een onderwerp voor toekomstig onderzoek.

 

Bron: CPB

Categorie: Nieuws Tags: BPM, CPB, motorrijtuigenbelasting

Tags: BPM, CPB, motorrijtuigenbelasting

Gerelateerde artikelen

17 juli 2025

Hoge Raad: herleidingsmethode BPM niet toegestaan, cassatie BV ongegrond

7 juli 2025

Vaste bpm voor uitstootvrije motoren en bijzondere personenauto’s

25 juni 2025

Ministerie herstelt fiscale stimulans voor elektrische motorfietsen

18 juni 2025

Toepassing restantvoorraadregeling kan leiden tot verboden BPM-discriminatie

Docenten

Joost Severs
Jan Mooren
Albert Heeling
Herman van Kesteren
Ron Mulder
Roger van de Berg
Hanneke Kroonenberg
Hans Tabak
Kees Beishuizen
Chanien Engelbertink
Patrick Wille
Barry Willemsen
Martijn Bedaux
Ludo Mennes
Alex Schrijver
Bernard Schols
Joep Swinkels
Pieter Kok
Heleen Elbert
Martin de Graaf
Audrey Brunings
Martine Cranendonk
Winfred Merkus
Guney Bagislayici
Kirsten Roskam
jan wietsma
Jan Wietsma
Rohalt Janssens
John Bult
Chris Dijkstra
Casper Mons
Edwin de Witte
Willem Veldhuizen
Derwish Rosalia
Debby Kettler
Debby Kettler
Jeroen Knol
Marja van den Oetelaar
Bob de Koning
Bob van Leeuwen
Wilbert Nieuwenhuizen
Kirsten Kievit
Daan van Antwerpen
Ewoud de Ruiter
Imke Bos
Almer de Beer
Almer de Beer
Koert van Loon
Bram Lemmens
Arnaud Booij
Martijn Paping
Martijn Paping
Erik van Toledo
Saskia Jacobsen
Geert Witlox
Teunis van den Berg

Blogs

  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk 12 weergaven

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken! 11 weergaven

  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen 8 weergaven

  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken 6 weergaven

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • Summercourse
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Kantoren
    • Carrière

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen