De automatische uitwisseling van fiscale gegevens tussen EU-lidstaten is sinds 2015 sterk toegenomen, schrijft staatssecretaris Snel (Financiën) aan de Tweede Kamer. Nederland is een van de koplopers op dat gebied.
De Europese Commissie heeft aan het Europees Parlement en de Raad van Ministers een verslag gestuurd over de automatische uitwisseling van inlichtingen (AEOI) op het gebied van directe belastingen. “Het rapport laat duidelijk zien wat een enorme slag de afgelopen jaren is gemaakt met betrekking tot de administratieve samenwerking op belastinggebied tussen de lidstaten op basis van de Richtlijn administratieve samenwerking (DAC)”, aldus Snel. De richtlijn verplicht lidstaten om automatisch inlichtingen uit te wisselen over arbeidsinkomen, directiehonoraria, levensverzekeringsproducten, pensioenen en eigendom van en inkomsten uit onroerende zaken. “Die uitwisseling is in de loop van de tijd toegenomen en is tussen 2015 en 2016 zelfs verdubbeld. Nederland behoort tot de acht lidstaten die in 2017 over alle vijf categorieën inlichtingen heeft verstrekt”, laat de staatssecretaris weten. Daarnaast is er ook een DAC 2, die ziet op de financiële rekeninggegevens. De eerste uitwisseling onder die richtlijn vond in 2017 plaats.
Beschikbaarheid kan beter
Volgens Snel kan bij beide richtlijnen de beschikbaarheid nog verbeteren van het fiscaal identificatienummer van de belastingplichtige dat door het informatieontvangende land is uitgegeven. “Ik verwacht hier verbetering omdat onder DAC 2 financiële instellingen dat nummer moeten uitvragen als (ook) sprake is van fiscaal inwonerschap in een ander land.” Luxemburg, dat tot voor enkele jaren een bankgeheim kende, wisselt onder DAC 2 de meeste financiële gegevens uit. “Het verslag toont aan hoe belangrijk het is dat dit land nu meedoet aan deze inlichtingenuitwisseling. Het gebruik van de inlichtingen voor bijvoorbeeld risicobeoordeling, bewustwordingscampagnes, belastingaanslagen vertoont een opgaande lijn.”
Kosten informatie rulings vallen mee
De DAC 3-richtlijn voor informatie over rulings heeft voor meer transparantie gezorgd, aldus Snel. “Ook Nederland wisselt alle rulings met een internationaal karakter uit. Gegeven de periode waarover verslag is gedaan (2015-medio 2018), is het niet mogelijk gebleken te rapporteren over de wijze waarop de inlichtingen zijn gebruikt.” De kosten voor de DAC 3-richtlijn vallen mee, aldus de staatssecretaris. “Dat komt omdat die informatie niet hoeft worden uitgewisseld, maar wordt geüpload in een centrale database van de Europese Commissie.”
Het directe financiële voordeel van de gegevensuitwisseling is moeilijk aan te tonen. “Ik onderschrijf dan ook nadrukkelijk de opmerking in het verslag, dat de juistheid van belastingaangiften al een belangrijke winst van verplichte AEOI is. De buitenlandse inlichtingen vervullen dan de functie van contra-informatie. Verder gaat er zonder meer een preventieve werking uit van de automatische uitwisseling van inlichtingen.”
Controle en feedback
De Europese Commissie ziet twee belangrijke verbeterpunten: de lidstaten moeten de kwaliteit van de inlichtingen vooraf controleren en er moet feedback worden gegeven aan de verzendende lidstaat als de ontvangen inlichtingen incompleet of incorrect zijn. “Er moet een methode ontwikkeld worden om een betere schatting te maken van de voordelen van AEOI, de AEOI-inlichtingen moeten breder gebruikt worden binnen de belastingdiensten en de lidstaten moeten kennis met elkaar delen over de beste praktijken voor een volledig en efficiënt gebruik van de gegevens.”
Volgens Snel controleert de Belastingdienst al de van de financiële instellingen ontvangen gegevens op volledigheid voordat de gegevens aan het buitenland verstrekt worden en de desbetreffende bestanden worden gecontroleerd op de (verplichte) internationale specificaties. “Feedback geven op ontvangen gegevens is een verplichting die voortvloeit uit de richtlijn waaraan gevolg wordt gegeven.” Het breder gebruiken van de informatie wordt daarnaast door de fiscus steeds meer toegepast, aldus de staatssecretaris. “In Nederland maken de AEOI-inlichtingen al deel uit van het toezichtsplan van belastingrisico’s, bewustwordingscampagnes en het combineren met nationaal verkregen informatie.”