De NOB is geen voorstander van het invoeren van een vliegbelasting, zoals voorgesteld door het kabinet. Die staat op gespannen voet met het doel het belastingstelsel te vereenvoudigen, vinden de fiscalisten.
De NOB reageert op het wetsvoorstel tot aanpassing van de Wet belastingen op milieugrondslag. De orde steun de ambitie van het kabinet om het belastingstelsel te vergroenen. Maar een nieuwe milieubelasting waarbij zowel de opbrengsten als de sturende en milieueffecten beperkt zijn, zien de fiscalisten niet zitten. ‘Dit staat immers op gespannen voet met een andere belangrijke doelstelling van het kabinet, te weten vereenvoudiging van het Nederlandse belastingstelsel.’ De NOB ziet graag een onderbouwing waarom de invoering van een afzonderlijke heffing voor de luchtvaartsector noodzakelijk zou zijn. ‘Niet duidelijk wordt allereerst om welke milieu- en maatschappelijke kosten het precies gaat. Voorts zou het in deze beperkte mate beprijzen van de milieukosten van de luchtvaartsector volgens de orde ook op andere wijzen gerealiseerd kunnen worden, bijvoorbeeld door de luchtvaartsector mee te nemen in de aangekondigde invoering van een nationale CO2-belasting.’
Heffing voor vrachtverkeer
Verder mist de orde een onderbouwing waarom vrachtvliegtuigen in de heffing worden betrokken. ‘Bij de vliegbelasting die in 2008 en 2009 kort heeft bestaan, was er bewust voor gekozen om vrachtvervoer buiten de heffing te laten.’ De overwegingen van toen – de negatieve gevolgen voor de vrachtvervoersector en het uitwijken van vrachtstromen naar het buitenland – zijn volgens de orde nog steeds actueel. ‘Daarbij geldt dat, in tegenstelling tot een passagiersheffing, de ons omringende landen geen vliegbelasting op vrachtvervoer kennen. De orde vraagt zich af in hoeverre is onderzocht wat de budgettaire en milieueffecten zijn, indien vrachtvervoerders zullen uitwijken naar buitenlandse luchthavens.’ Mogelijk is de heffing ook in strijd met internationaal recht, dat heffingen verbiedt voor het enkele recht om over het grondgebied te vliegen, het binnen te komen dan wel het te verlaten.
Verboden staatssteun?
De NOB is het ermee eens dat transferpassagiers buiten de heffing blijven. ‘De orde vraagt zich daarbij wel af of en in hoeverre is onderzocht of bepaalde luchtvaartmaatschappijen hiervan dusdanig profiteren dat mogelijk sprake is van verboden staatssteun.’