• Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Contact
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Fiscaal Vanmorgen

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget
Home » Rekenkamer kritisch op Snel over fiscaal voordeel elektrische auto’s

Rekenkamer kritisch op Snel over fiscaal voordeel elektrische auto’s

Nieuws

26 juni 2019 door Fiscaal Vanmorgen

Fiscaal Vanmorgen

De fiscale stimulering van elektrische auto’s is een dure maatregel voor het verminderen van C02-uitstoot. Dat schrijft de Algemene Rekenkamer in een brief aan de Tweede Kamer. De Algemene Rekenkamer plaatst kanttekeningen bij een berekening door staatssecretaris Snel van Financiën. In de brief staat dat de kosten per vermeden ton CO2-uitstoot voor de in 2018 aangeschafte auto’s bijna € 2.000 bedragen in plaats van de door de staatssecretaris gehanteerde € 1.700.

Op verzoek van de Tweede Kamer heeft de Algemene Rekenkamer de financiële omvang van de huidige stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en de onderbouwing van de kosten per bespaarde ton CO2 in kaart gebracht. Met het stimuleren van het gebruik van elektrische auto’s is in de periode 2018-2022 minstens € 700 miljoen gemoeid. Dit bedrag betreft de 25.068 in 2018 verkochte elektrische voertuigen. Daarbij zijn indirecte effecten nog buiten beschouwing gelaten, zoals lagere belastinginkomsten door derving van brandstofaccijnzen.

Kanttekeningen bij berekeningen van het kabinet

Volgens de staatssecretaris van Financiën bedraagt het fiscaal voordeel voor de groep elektrische auto’s in kwestie € 5.600 per auto per jaar. De Algemene Rekenkamer plaatst kanttekeningen bij die inschatting. Het gaat namelijk om een gemiddeld bedrag. Voor duurdere elektrische modellen kan het stimuleringsbedrag aanzienlijk hoger zijn dan voor auto’s uit het goedkopere segment. En voor wie een elektrische auto privé koopt, valt het fiscaal voordeel aanmerkelijk lager uit dan dat gemiddelde bedrag. Terwijl de aanschaf van een elektrische auto van de zaak juist een groter fiscaal voordeel kan opleveren, onder andere door de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Het belastingvoordeel per auto per jaar kan dus behoorlijk uiteen lopen en daarmee ook de kosten per bespaarde ton CO2.

Ook de berekeningen van de staatssecretaris van € 1.700 per vermeden ton CO2 zijn onzeker. Bij die berekeningen heeft hij een inschatting gemaakt van de uitstoot van alle voertuigen (ongewogen gemiddelde) die zouden zijn gekocht als er niet was gekozen voor een elektrische auto. De Algemene Rekenkamer houdt in haar berekeningen ook rekening met de hoeveelheid auto’s van een bepaald type en bijbehorende uitstoot (gewogen gemiddelde). Hoe kleiner het verschil aan CO2-uitstoot is tussen een voertuig met verbrandingsmotor en een elektrische auto, des te hoger zijn de kosten per vermeden ton CO2. Met de rekenmethode van de Algemene Rekenkamer kunnen die kosten oplopen tot bijna € 2.000 euro per bespaarde ton CO2.

In de verantwoordingsonderzoeken over 2013 en 2014 concludeerde de Algemene Rekenkamer al dat het fiscaal stimuleren van zuinige (hybride) auto’s een dure manier is om CO2-uitstoot terug te dringen en dat geldt ook voor de huidige stimulering van elektrische auto’s. ‘Bij een andere besteding van het geld had het kabinet vermoedelijk meer CO2 kunnen besparen’, schreef de Algemene Rekenkamer destijds. Ook was het beter geweest om naar ‘alternatieven voor de dure fiscale stimulering van (semi-) elektrische auto’s te kijken’. ‘Die conclusies trokken we al in het verantwoordingsonderzoek van 2013 en 2014 over de toenmalige fiscale stimuleringsmaatregelen. Het is onwaarschijnlijk dat we over de huidige belastingvoordelen een andere conclusie gaan trekken’, aldus collegelid Francine Giskes.

Later dit jaar publiceert de Algemene Rekenkamer een rapport over alle fiscale prikkels in de autobelastingen en in het tweede kwartaal van 2020 nog een onderzoek naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van deze belastingen.

Bron: rekenkamer

Categorie: Nieuws Tags: elektrisch rijden, elektrische auto, fiscaal voordeel, mia, milieu-investeringsaftrek

Tags: elektrisch rijden, elektrische auto, fiscaal voordeel, mia, milieu-investeringsaftrek

Gerelateerde artikelen

8 mei 2023

Privéauto opladen aan laadpaal werkgever: is sprake van loon?

3 mei 2023

Opladen auto van de zaak: wat mag de werkgever vergoeden?

26 april 2023

Ruim half miljard extra subsidie voor tweedehands elektrische auto’s

19 april 2023

Kabinet in beraad over verdubbeling bpm en duurdere brandstof

Docenten

Arnaud Booij
Marja van den Oetelaar
Bob van Leeuwen
Teunis van den Berg
Teunis van den Berg
Bea Aarnoutse
Herman van Kesteren
Wilbert Nieuwenhuizen
jan wietsma
Jan Wietsma
Ruben Stam
Chanien Engelbertink
Hans Tabak
Roger van de Berg
Debby Kettler
Debby Kettler
Pieter Kok
Loek Daemen
Joost Severs
Martijn Bedaux
Joep Swinkels
Albert Heeling
John Bult
Bernard Schols
Heleen Elbert
Marco de Weerd
Chris Dijkstra
Chris Dijkstra
Jeroen Knol
Jeroen Knol
Casper Mons
Patrick Wille
Martijn Paping
Martijn Paping
Kirsten Kievit
Willem Veldhuizen
Geert Witlox
Saskia Jacobsen
Erik van Toledo
Ewoud de Ruiter
Ewoud de Ruiter
Alex Schrijver
Hanneke Kroonenberg
Almer de Beer
Almer de Beer
Ruben Stam
Ruben Stam
Beishuizen
Kees Beishuizen
Bram de Nies
Bram de Nies
Ron Mulder
Jaap Wisse
Summercourse fiscalisten

Blogs

  • Notaris kon btw op kosten niet volledig aftrekken!
  • Verlegging van invoer-btw in Nederland: van vooruitstrevend naar achter de feiten aan lopen
  • Goede doelen en btw; 5 tips waar je als goed doel aan moet denken
  • OSS en de USA ondernemer: de O staat voor onmogelijk

Fiscaal Vanmorgen (FV) is het platform voor belastingadviseurs, fiscalisten, accountants en iedereen die geïnteresseerd is in fiscale opleidingen en fiscaal nieuws.

Fiscaal Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers Vanmorgen.

 

Categorie

  • Opleidingen
  • E-learnings
  • Incompany
    • Incompany gemeenten
  • Docenten
    • Blogs
  • Nieuws
  • Specialisten
  • Dossiers
  • Vacatures
    • Vacature inzenden
    • Kantoren
    • Carrière
  • Stap-budget

Info

  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Fiscaal Vanmorgen gebruik van cookies.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen